Magic of the Unreliable First-Person Narrator in Selected British Novels of the Second Half of the 20th Century
Kouzlo nespolehlivého vypravěče ve vybraných britských románech druhé poloviny 20.století
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61647Identifiers
Study Information System: 144539
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Topolovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Tato bakalářská práce se zabývá nespolehlivým vypravěčem v ich-formě ve třech britských románech: Mechanický pomeranč od Anthonyho Burgesse, Malíř pomíjivého světa od Kazua Ishigura a The Wasp Factory of Iaina Bankse. Nespolehlivý vypravěč v ich-formě má moc sblížit čtenářovu mysl s vypravěčovou a dokáže čtenáře donutit myslet si to, co vypravěč chce, i přestože některé události, které jsou popisovány, mohou být naprosto šokující. Tato práce analyzuje nejen proč a jak používají spisovatelé nespolehlivého vypravěče v ich-formě, ale také jaký má tento vypravěč dopad na čtenáře. Klíčová slova: nesposlehlivý vypravěč v ich-formě, britské romány, 20. století, mužský hrdina
This thesis compares the unreliable first-person narrator in three British novels: A Clockwork Orange by Anthony Burgess, The Remains of the Day by Kazuo Ishiguro, and The Wasp Factory by Iain Banks. The unreliable first-person narrative form has the power to assimilate the reader's mind with that of the narrator and make him/her believe whatever the narrator wants, even though the events that are being described can be truly shocking. This thesis analyses why and how these authors use the unreliable first-person narrative form, as well as its impacts on the reader. Key words: unreliable first-person narration, British novels, 20th century, male protagonist