Genderové aspekty výuky ICT
Gender aspects of ICT education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61305Identifiers
Study Information System: 131359
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Information Technology
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Gender, chlapec, dívka, škola, ICT, učebniceKeywords (English)
Gender, boy, girl, school, ICT, textbookPředmětem diplomové práce je současný stav genderových aspektů v edukaci na základních školách, především ve vzdělávací oblasti informační a komunikační technologie. Teoretická část se zabývá základní problematikou, která vedla a stále vede ke genderovým stereotypům. V praktické části jsou analyzovány výsledky provedeného výzkumu věnujícího se aktuálnímu stavu genderově citlivé výuky v předmětech vzdělávací oblasti ICT, přístupu žáků a žákyň, ale také učitelů a učitelek ke genderové problematice. Dále jsou genderově analyzovány dvě vybrané učebnice informatiky pro druhý stupeň základní školy. V závěrečné části jsou shrnuty výsledky práce a navrženo několik doporučení pro pedagogickou praxi.
The topic of my diploma thesis is the current situation of gender aspects of education in primary schools, mainly concerning information and communications technologies. The theoretical part deals with the basic issue, which caused and still causes gender stereotypes. The practical section analyses results of my survey that was dedicated to the present situation of gender sensitive education in subjects of ICT. The survey paid attention to the attitude of the male and female students as much as the view of the male and female teachers on the gender issues. Further, there is a gender analyse of two of the textbooks used for the second grade of primary education. In the final part, there are conclusions of my research with a few suggestions for teaching practices.