Show simple item record

Typography of Jiří Nigrin's musical prints
dc.contributor.advisorDaněk, Petr
dc.creatorJakoubková, Petra
dc.date.accessioned2017-05-18T16:03:32Z
dc.date.available2017-05-18T16:03:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/61199
dc.description.abstractThis thesis sets on important music printer of late sixteenth century and beginning of seventeenth century, Jiří Nigrin z Nigropontu, especially on his production of music prints. First chapter analyzes present science findings about Nigrin's prints, music printing technique from its beginning to sixteenth century and production of music prints in Prague in second half of sixteenth century beyond Nigrin's printing house. Particularly, sets of initial letters, which appear in Nigrin's music prints, are analyzed. Catalog of music printing sets is also brought forward. It shows most significant attributes along with chronological arrangement. These findings are then applied for establishing which so far unknown music prints comes from Nigrin's printing office. It is possible to mark out the undated musical prints' date of creation according to time arrangement of sets of music characters. Nigrin's material for music printing is compared with abroad printing houses afterwards. It outlines probable origin of his printing equipment.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje předbělohorskému tiskaři Jiřímu Nigrinovi z Nigropontu se zaměřením na jeho produkci hudebních tisků. První kapitola mapuje dosavadní stav bádání k tématu Nigrinových nototisků. Dále je zde pojednáno o vývoji techniky tisku not od jeho počátků až k 16. století a o pražské produkci hudebních tisků ve 2. polovině 16. století mimo Nigrinovu oficínu. Podrobně jsou zde charakterizovány iniciálové sady, které se v Nigrinových hudebních tiscích vyskytují. Rovněž je zde předložen přehled sad pro nototisk, který zachycuje jejich nejvýraznější rysy a časové vymezení. Tyto poznatky jsou následně využity pro určení tisků, které patrně pocházejí z Nigrinovy dílny, ale u nichž tiskař dosud nebyl znám. Díky stanovenému časovému určení sad notových znaků je u nedatovaných tisků možné určit dobu vzniku. Nigrinův materiál pro nototisk je dále srovnán se zahraničními dílnami, což přibližuje pravděpodobný původ jeho tiskařského vybavení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJiří Nigrin z Nigropontucs_CZ
dc.subjectJiří Černý z Černého Mostucs_CZ
dc.subjectnototiskcs_CZ
dc.subjectjednolistcs_CZ
dc.subjecthudební tiskycs_CZ
dc.subjectAdam Bergcs_CZ
dc.subjectHieronymus Andreaecs_CZ
dc.subjectUlrich Neubercs_CZ
dc.subjectDietrich Gerlachcs_CZ
dc.subjectKatharina Gerlachovács_CZ
dc.subjectJiří Nigrin z Nigropontuen_US
dc.subjectJiří Černý z Černého Mostuen_US
dc.subjectmusic printingen_US
dc.subjectbroadsheeten_US
dc.subjectmusic printsen_US
dc.subjectAdam Bergen_US
dc.subjectHieronymus Andreaeen_US
dc.subjectUlrich Neuberen_US
dc.subjectDietrich Gerlachen_US
dc.subjectKatharina Gerlachováen_US
dc.titleTypografie hudebních tisků Jiřího Nigrinacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-02-07
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId123798
dc.title.translatedTypography of Jiří Nigrin's musical printsen_US
dc.contributor.refereeVoit, Petr
dc.identifier.aleph001681576
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje předbělohorskému tiskaři Jiřímu Nigrinovi z Nigropontu se zaměřením na jeho produkci hudebních tisků. První kapitola mapuje dosavadní stav bádání k tématu Nigrinových nototisků. Dále je zde pojednáno o vývoji techniky tisku not od jeho počátků až k 16. století a o pražské produkci hudebních tisků ve 2. polovině 16. století mimo Nigrinovu oficínu. Podrobně jsou zde charakterizovány iniciálové sady, které se v Nigrinových hudebních tiscích vyskytují. Rovněž je zde předložen přehled sad pro nototisk, který zachycuje jejich nejvýraznější rysy a časové vymezení. Tyto poznatky jsou následně využity pro určení tisků, které patrně pocházejí z Nigrinovy dílny, ale u nichž tiskař dosud nebyl znám. Díky stanovenému časovému určení sad notových znaků je u nedatovaných tisků možné určit dobu vzniku. Nigrinův materiál pro nototisk je dále srovnán se zahraničními dílnami, což přibližuje pravděpodobný původ jeho tiskařského vybavení.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis sets on important music printer of late sixteenth century and beginning of seventeenth century, Jiří Nigrin z Nigropontu, especially on his production of music prints. First chapter analyzes present science findings about Nigrin's prints, music printing technique from its beginning to sixteenth century and production of music prints in Prague in second half of sixteenth century beyond Nigrin's printing house. Particularly, sets of initial letters, which appear in Nigrin's music prints, are analyzed. Catalog of music printing sets is also brought forward. It shows most significant attributes along with chronological arrangement. These findings are then applied for establishing which so far unknown music prints comes from Nigrin's printing office. It is possible to mark out the undated musical prints' date of creation according to time arrangement of sets of music characters. Nigrin's material for music printing is compared with abroad printing houses afterwards. It outlines probable origin of his printing equipment.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990016815760106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV