Audiovizuální produkce a autorské právo
Audiovisual production and Copyright
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61182Identifiers
Study Information System: 131662
Collections
- Kvalifikační práce [13759]
Author
Advisor
Referee
Holcová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
29. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
audiovizuální dílo, autorské právo, audiovizuální produkceKeywords (English)
audiovisual work, copyright, audiovisual productionShrnutí Tématem diplomové práce jsou audiovizuální produkce ve vztahu k autorskému právu a vybrané právní vztahy, které mohou vznikat při audiovizuálních produkcích. Tyto právní vztahy jsou významné především z hlediska autorského práva, avšak jsou zmíněny i jejich přesahy do příbuzných právních odvětví, též s ohledem na rekodifikaci občanského práva. První kapitola se zaměřuje na vymezení stěžejních pojmů. V prvé řadě je vymezen pojem audiovizuální produkce jako druh podnikání a podmínky jeho provozování. Dále je zasazen do kontextu autorského práva pojem audiovizuálního díla. Pojem audiovizuálního díla je definován z autorskoprávního hlediska, jsou definovány jeho konstitutivní znaky a je rozebráno specifické pojetí autorství audioviziuálního díla. Dále je věnován prostor tradičnímu třídění audiovizuálních děl a jejich pojetí v některých normách veřejného práva. S ohledem na specifika audiovizuálního díla je zmíněna též povaha děl audiovizuálně užitých. Závěrem první kapitoly je vymezen pojem výrobce, jeho postavení ve vztahu k autorovi audiovizuálního díla a specifická práva, která výrobci přiznává autorský zákon. Stěžejní je kapitola pojednávající o vybraných právních vztazích, které v oblasti audiovize vznikají. Jde především o institut smluvní licence, který je rozebrán v úvodu. Podkapitoly o smluvní...
Audiovisual Productions and Copyright - Summary The topic of this thesis are audiovisual productions in relation to copyright law and selected legal relations, which can take place during audiovisual productions. These legal relations are important mainly from the perspective of copyright law, but also overlaps into neighboring branches of law are mentioned, with regard to the civil code recodification. The first chapter is focused on defining key concepts. Firstly, there is defined the concept of audiovisual production as a type of business and the legal conditions for its performing. The concept of audiovisual work in the context of copyright law is defined next. The characteristic attributes of audiovisual work are defined and the specific conception of authorship is considered, followed by traditional division of audiovisual works and its perception through certain public-law norms. With regard to the specifics of audiovisual works, the character of works audiovisually used is also mentioned. In the end of the first chapter the term producer is defined, his relation to the author of audiovisual work and specific rights, to which is entitled by the copyright code. The main chapter deals with selected legal relationships, which take place in the audiovisual sector. It concerns primarily the concept of...