Politické vzdělávání na 1.stupni ZŠ jako rozvíjení dětských porozumění politice
Political education at primary schools leading to development of children's understanding of politics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60491Identifiers
Study Information System: 119566
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
politické vzdělávání, kvalitativní výzkum, rozhovor, politické strany, doporučení pro výukuKeywords (English)
political education, qualitative research, interview, political parties, recommendations for teachingCílem diplomové práce je navrhnout možnosti efektivní výuky politických témat v primární škole. V teoretické části je uveden přehled literatury a organizací, které se týkají politického vzdělávání žáků na prvním stupni. Dále je zde analyzován Rámcový vzdělávací program a učebnice prvouky a vlastivědy. Ve druhé části je popsána příprava a realizace kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil formou polostrukturovaných rozhovorů se žáky pátého ročníku. Těžiště praktické části spočívá v prezentaci a interpretaci takto získaných dat. V samotném závěru práce dochází k naplnění stanoveného cíle, tedy k navržení učebních aktivit vedoucích žáky k hlubšímu porozumění politice.
The aim of this thesis is to suggest possibilities of effective education of political issues at primary schools. The theoretical part provides an overview of the literature and organizations related to political education of young learners. Framework Education Programme and homeland study textbooks are analyzed in this part, too. The second, practical, part describes the preparation and implementation of qualitative research, which took the form of semi-structured interviews with pupils in the fifth grade. The core of the practical part is in the presentation and interpretation of acquired data. At the very end of the work the goal is fulfilled as the design of learning activities leading students to a deeper understanding of politics is found.