Japonské pohádky a jejich využití v dramatické výchově
Japanese fairy tales and their use in drama education
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/60468/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60468Identifiers
Study Information System: 119023
Collections
- Kvalifikační práce [19218]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Radmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pohádky,japonské pohádky, dramatická výchova, lekce dramatické výchovy, metody a techniky dramatické výchovy, první stupeň základní školyKeywords (English)
Fairy tales, Japanese fairy tales, drama education, lessons of drama education, methods and techniques of drama education, first grade of Primary schoolTato diplomová práce se zabývá možnostmi uplatnění japonských pohádek v hodinách dramatické výchovy na 1. stupni základní školy. Cílem této práce je posoudit vhodnost japonských pohádek v hodinách dramatické výchovy. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první kapitole teoretické části se zabývám stručnou teorií pohádek. Druhá kapitola pojednává o japonských pohádkách. Je zde popsána klasifikace japonských pohádek a pro představu také příklady těchto pohádek. Třetí kapitola pojednává o pohádkách v dramatické výchově. Praktická část slouží k ověření cíle diplomové práce. Jsou v ní zpracovány a zreflektovány čtyři japonské pohádky, v niž byly využity metody a techniky dramatické výchovy. Všechny lekce byly realizované na 1. stupni základní školy.
The diploma thesis deals with the application of Japanese fairy tales in drama education lessons at Primary school. The goal of the thesis is to consider the suitability of Japanese fairy tales in the drama education lessons. The thesis is devided into the theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part I deal with a brief theory of fairytales. The second chapter is about Japanese fairy tales. The classification of Japanese fairy tales is described and there are also some examples. The third chapter is about fairy tales in the drama education. The practical part serves to verify the goals of the diploma thesis. Four Japanese fairy tales, in which drama education methods and techniques were used, are processed and reflected. All the lessons were realised at Primary school.