Klavírní tvorba ostravských skladatelů po roce 1950
Piano Work of Composers of Ostrava Region Since 1950
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60425Identifikátory
SIS: 127062
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Oponent práce
Gregor, Vít
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
7. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
klavír, klavírní tvorba, ostravský regionKlíčová slova (anglicky)
Piano Work, Composers, Ostrava RegionCílem předkládané práce "Klavírní tvorba ostravských skladatelů po roce 1950" byla snaha prezentovat význam klavírního díla ostravského regionu. Rovněž chtěl autor přiblížit některé historické souvislosti a skutečnosti ovlivňující jeho vznik a tím i následnou interpretaci. Práce poukazuje na některé vynikající skladatele, vymykající se běžnému standardu, jak se s daným problémem vyrovnali a jakou cestu ve vývoji klavírní hudby nám ukazují do budoucna. Vedle těchto skutečností má práce ambice zpřehlednit jednotlivé náhledy a názory na správnou interpretaci, které by umožňovaly orientaci v dané problematice. Porovnáváním různých kompozic je představena rozmanitost přístupu skladatelů v otázce jednotlivých prvků kompoziční práce a tím umožněna jednodušší orientaci ve volbě skladeb a autora pro nezasvěcené klavíristy. K dosažení uvedených cílů bylo použito historicko-srovnávací metody, za jejíž pomoci jsou prezentované vývojové kulturní proměny Ostravy, hudební instituce a jednotliví komponisté s jejich klavírním dílem. Autorovým záměrem byla také snaha poukázat na odlišnosti v kompozičních záměrech těchto autorů a zařadit je podle kompozičních stylů.
The main aim of this thesis covering the topic "Piano Work of Composers of Ostrava Region Since 1950" was to point out the importance of piano work of Ostrava region. I also wanted to make closer certain historical aspects, connections and resulting ways of interpretation the piano work was caused by. I also focused on some outstanding composers, their ways of solving this problem and their results in future evolutionary period of piano work. The main author's target was, above all, a brief summarization of individual ways and opinions on mentioned problem. Thanks to comparison of various compositions, it was easy to point out the great variety of composers' creative attitudes and, especially for non- professional pianists, to provide a better orientation concerning the composition and the decision which of these composers to choose. To fulfill these aims I mainly used historical-comparative methods, I presented individual authors and their works. Author tried to choose their best compositions at the same time. The compositions were studied with the main focus on primary elements - form of composition, possible tonality, degree of usage piano possibilities etc. My intention was to refer to individual differences in creative attitudes of these composers and to match them with the appropriate...