Generace Y jako publikum alternativní hudby a role nových médií při utváření komunity a vkusu
Generation Y as an Alternative Music Audience and the Role of New Media in the Creation of Community and Taste
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60327Identifikátory
SIS: 111937
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fišerová, Sylvie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Generace Y, internet, digitální média, uživatel, hudební průmysl, komunity, fanoušci, alternativní hudba, utváření vkusu, sociální sítěKlíčová slova (anglicky)
Generation Y, internet, digital media, user, music industry, community, fan, alternative music, taste formation, social networkPráce zkoumá, jak se změnily návyky hudebních uživatelů ve spojitosti s hudbou poté, co se stali uživateli internetu, a tím chce osvětlit vztah části generace Y k novým médiím. Metodou dedukce vytvářím na základě teorií hypotézy, které následně prověřuji u publika alternativní hudby z řad generace Y (zkoumané ročníky 1984-1991). V prvním oddíle přibližuji vymezení generace Y na teoriích zahraničních autorů a zkoumám jejich přenositelnost na české prostředí. Nastiňuji technologické zázemí a předkládám jejich možné vlivy na chování hudebních uživatelů této generace. V druhém oddíle popisuji transformaci hudebního průmyslu od konce devadesátých let do současnosti, která byla spuštěna novou možností distribuce obsahu na internetu. Zaměřuji se zejména na peer-to-peer sítě: úvodem do této problematiky a vyložením názorů na ně připravuji základ pro porozumění chování respondentů i jejich názorů na neautorizované stahování hudby. Dotknu se i role nových médií při utváření hudebního vkusu a změny vztahu mezi interpretem a fanouškem. Třetí oddíl se dívá na internet jako na komunikační platformu generace Y. Předkládá hypotézy o tom, že mladé hudební publikum na síti aktivně užívá, resp. produkuje obsahy a je součástí online komunit. Zkoumám také důsledky informačního, resp. hudebního nadbytku v současnosti. Výzkum byl...
The thesis examines how have the habits of music users changed after they had become internet users. The goal of the thesis is to put some light on the relation of part of the generation Y to the new media A method of deduction is used based on the theory of hypothesis which is subsequently evaluated by the audience (generation Y) of alternative music (surveyed years of birth 1984-1991). In the first chapter the generation Y is defined according to some of foreign authors' theories and then put in the context of the Czech environment. A technology background and possible influences on the behaviour of the music users of this generation is described. The second chapter describes transformation of the music industry from the late 90's till now which has been happening thanks to the new possibility to distribute various content on the Internet. I focus in particular on the peer-to-peer networks. By explaining the development of this matter I prepare a basis for a better understanding to both respondents' behaviour and their attitudes to illegal music downloads. I also touch upon the new media's role in the taste formation and the change of relationship between a performer and a music fan. The third chapter considers Internet to be the communication platform of the generation Y. It gives such a hypothesis that...