Proč žáci volí víceletá gymnázia?
Why do primary school children choose multi-year gymnasiums?
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60200Identifiers
Study Information System: 106144
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Mathematics Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
víceletá gymnázia, vnější diferenciace, vnitřní diferenciace, selekce, volba školy, přijímací řízení, kvalitativní výzkumKeywords (English)
multi-year gymnasium, tracking, ability grouping, selective school systems, school choice, admission procedures, qualitative researchVzdělávací systém v České republice nabízí žákům možnost absolvovat nižší sekundární stupeň vzdělávání i na víceletém gymnáziu. Tato bakalářská práce se zabývá přestupem na víceletá gymnázia a jejich společenskými souvislostmi. Pokouší se odkrýt pravé důvody, které žáka vedou k tomuto rozhodnutí. V teoretické části čtenářovi nabídne základní posloupnost historických změn ve školském systému, která se dotýkala víceletých gymnázií. Poskytne také empirické a faktické poznatky o problematice diferenciace ve vzdělávání, zvláště o víceletých gymnáziích. Empirická část podrobně rozebírá metodologii kvalitativního výzkumu, který měl za cíl osvětlit, proč žáci přecházejí na osmiletá gymnázia, čím si jedenáctiletý žák musí před vstupem na ně projít a jaké má očekávání od budoucího studia.
The Czech educational system offers primary school children the possibility to proceed in the lower-secondary education at a multi-year gymnasium. This bachelor's thesis examines the students' change from a basic school to a multi-year gymnasium and explains the real reasons, why children choose this school type. The theoretical part provides the basic history of the Czech educational system, especially gymnasiums, and familiarizes the reader with research and facts about tracking and ability grouping. In the empirical part, the thesis describes methodological aspects of qualitative research. It analyses reasons why children choose an eight-year gymnasium, what is expected from future studies and what experience these eleven years old children have.