Etnografické a folkloristické aspekty v pracích učitelů východních Čech
Ethnographic and Folcloric Aspects in the Work of Eastern Bohemian Teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60088Identifikátory
SIS: 126337
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dědovský, Daniel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
16. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
etnografie, folkloristika, učitelé, východní Čechy, regionální dějiny, pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
ethnograpgy, folklore studies, teachers, Eastern Bohemie, history of the region, pedagogyTato diplomová práce se zabývá generací angažovaných učitelů, regionálních vlastenecky orientovaných východočeských aktivistů, kteří se na amatérské úrovni zabývali etnografií a folkloristikou. Úvodní část práce představuje osobní i profesní život čtyř profesně, zájmově i generačně blízkých osobností - učitelů - z konce 19. a začátku 20. století. Další kapitoly se věnují širšímu kulturně-historickému kontextu s akcentem na dějiny pedagogiky a etnologie. Dále je zachycen vývoj předmětu vlastivěda, který byl na počátku 20. století zaveden mezi povinné školní předměty a skýtal pro učitele možnost využití etnografických materiálů pro výchovně-vzdělávací úlohu školy. Těžiště práce tvoří průniky vlastivědné výuky a výchovy s národopisnými aktivitami představených učitelů (spolupráce s odbornými kruhy, sběratelská činnost…) a analýza jejich významu pro odbornou etnologii.
This diploma thesis is focused on the generation of committed teachers, regional eastern Bohemia patriotic activists that were interested in ethnography and folklore studies on the amateur level. The first part of the thesis introduces four profession-associates of the same generation, teachers from the end of 19th and the beginning of 20th Century. Subsequent chapters deal with wider cultural-historical context with the emphasis on the history of pedagogy and ethnology. In the thesis there is also the development of homeland studies depicted. These studies were introduced as compulsory at the beginning of 20th Century and were therefore suitable for deepening of the educational role of the school via ethnographical materials. The main focus of the thesis is on the intersection of homeland education and ethnographic activities of mentioned teachers (cooperation with professionals, interest in collecting…) as well as the analysis of their importance to the professional ethnography.