Nepřímá úměrnost - žákovské strategie, analýza učebnic a didaktické praktiky učitelů
Indirect Proportion - Pupils' Strategies, Textbook Analysis and Teachers' Didactic Practices
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60047Identifikátory
SIS: 101283
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
4. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
úměrnosti, obtíže žáků, chyby, výukové přístupyKlíčová slova (anglicky)
proportions, pupils' problems, mistakes, teaching approaches1 Abstrakt Cílem diplomové práce bylo u vybraných zkušených učitelů matematiky identifikovat a popsat didaktické praktiky používané při výuce nepřímé úměrnosti, provést analýzu nejčastěji používaných učebnic z hlediska přístupu k výuce nepřímé úměrnosti a vybrat vhodné úlohy, které by diagnostikovaly žákovu znalost nepřímé úměrnosti, a u nich identifikovat žákovské strategie řešení a jejich případné obtíže. Nejprve je téma nepřímé úměrnosti popsáno z hlediska kurikulárních dokumentů a výsledků v úlohách na nepřímou úměrnost, jichž dosáhli čeští žáci v několika mezinárodních i národních srovnáních. Z pohledu teorie didaktického konstruktivizmu je charakterizován poznávací proces žáka. Dále jsou popsány způsoby a pojetí výkladu nepřímé úměrnosti tak, jak je nabízejí vybrané učebnice základní školy. Je provedena obsahová analýza učebnic v návaznosti na podobně zaměřené výzkumy. Dále se práce věnuje zahraničním výzkumům proporcionálního uvažování žáků a strategií řešení úloh v oblasti úměr a úměrností, na které navazuje vlastní výzkum zkoumající strategie řešení úloh na nepřímou úměrnost. Další část výzkumu sestávala z polostrukturovaných rozhovorů se zkušenými učiteli, z náslechů v jejich hodinách a z analýzy žákovských prací. Rozhovory i náslechy byly přepsány do protokolů, které byly analyzovány technikami...
1 Abstract The goal of the diploma thesis was to identify and describe didactic practices of selected experienced mathematics teachers, used in the teaching of indirect proportion, to make an analysis of the most used textbooks from the point of view of teaching indirect proportion, to select suitable problems which diagnose pupils' knowledge of indirect proportion and to identify pupils' strategies and their mistakes in solving them. Indirect proportion is first described from the point of view of curricular documents and of Czech pupils' results in this area in both national and international surveys. The pupil's knowledge gaining process is characterised from the point of view of didactic constructivism. Next, ways and conceptions of teaching indirect proportion as provided by selected primary textbooks are given. The content analysis of textbooks was made and compared to results of similar studies. Next, the thesis deals with some results of international research on proportional thinking and solving strategies for problems on proportion which are then used as a starting point of my own research on pupils' strategies for problems on indirect proportion. The next part of research consists of semi-structured interviews with experienced teachers, observations of their lessons and analysis of their pupils'...