Využití literárního textu v dramatickém projektu
Use of a literary text in the drama project
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/59938/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59938Identifiers
Study Information System: 119355
Collections
- Kvalifikační práce [18628]
Author
Advisor
Referee
Ferklová, Alžběta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Tvořivá dramatika, literární text, předškolní věk, hra, dramatizace, předškolní vzdělávání, mateřská školaKeywords (English)
Creative dramatist, literary text, pre-school age, drama, dramatization, pre-school education, nursery schoolNázev Využití literárního textu v dramatickém projektu Abstrakt Tato práce se ve své teoretické části zabývá vymezením pojmů dramatika, prostředky, techniky a metody tvořivé dramatiky. Dále pak možnostmi využití literárního (pohádkového) textu v práci s dětmi předškolního věku V praktické části pak zpracovává projekt, který využívá pohádkového textu v dramatice při vzdělávací nabídce v mateřské škole. Aplikuje různé dramatické, pocitové, smyslové, pantomimické a jiné hry v období měsíce února. Následně vyhodnocuje tento projekt po stránce účinnosti prostředků, technik a metod tvořivé dramatiky na osobnost dětí předškolního věku. Klíčová slova Tvořivá dramatika, literární text, předškolní věk, hra, dramatizace, předškolní vzdělávání, mateřská škola.
Title Use of a literary text in a dramatic project Summary The work deals in its theoretical part with definition of dramaturgy; means, approaches and methodology of creative dramaturgy. What is more, it deals with possibility of using the literature (fairytale) in work with prep school children. The practical part deals with a project, which applies the fairytale text in dramaturgy in educational announcement of a prep school. It applies different dramatics, feelings and sense, pantomimic and other plays during February. The project is finally assessed with focus on affectivity of applied means, approaches and methodology of creative dramaturgy with respect to personality of the prep school children. Keywords Creative dramatist, literary text, pre-school age, drama, dramatization, pre- school education, nursery school.