Motivace dobrovolníků ke kvalitní činnosti v ziskových i neziskových organizacích : analýza a srovnání přístupu organizací a dobrovolných pracovníků
Volunteer Motivation to Quality Work in Profit and Non-profit Organisations. Analysis and Comparation of Organizations and Volunteers.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59855Identifiers
Study Information System: 120342
Collections
- Kvalifikační práce [6396]
Author
Advisor
Referee
Štverka Kořínková, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
6. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Dobrovolnictví, ziskové organizace, neziskové organizace, řízení kvality, pracovní trh, řízení dobrovolníků, motivace, náborové procesy, hodnocení, kontrola, pomáhající profese, supervizeKeywords (English)
Volunteering, profit organisations, non profit organisations, quality management, labour market, volunteering management, motivation, recruitment, evaluation, audit, supervision, helping professions4 Abstrakt Práce se zabývá charakteristikou dobrovolnictví, kdy hledá odpovědi na otázky co je a není dobrovolnictví, jaká je motivace k dobrovolnictví a jaké je zázemí pro dobrovolnictví v českém prostředí. Následně se zabývá problematikou řízení dobrovolníků za účelem dosažení co nejvyšší kvality jejich práce, a to konkrétně v oblastech náborových procesů, zadávání úkolů, vzdělávání, kontroly a hodnocení, řešení krizových situací či definování kritérií kvality. Praktická část zjišťuje přístupy k dobrovolnictví vedoucích pracovníků i dobrovolníků ze ziskového a neziskového sektoru formou rozhovorů. Ty podrobuje analýze metodou kvalitativního výzkumu a hledá podobnosti a odlišnosti. V závěru se výzkumnice pokusila popsat novodobý fenomén dobrovolnictví v českém prostředí a zhodnotit jeho praktické dopady.
5 Abstract The dissertation thesis occupy by defining of volunteering characteristics. There are some questions about what the volunteering should be and what shouldn't be, what is volunteering motivation and what is volunteering background in Czech Republic. Afterwards it is occupy by of volunteering management for purposes of quality management, specifically in recruitment, education, audit and evaluation, risk management or quality standard defining. There is a research of managers and volunteers from profit and non-profit organisations about their access to volunteering and to each other. Afterwards there is an analysis of interviews and their evaluation. The conclusion contain some description of new phenomenon of volunteering in Czech environment and there is also evaluation of its' practical impact.