Mytologie titulních stran časopisu Reflex
Mythology of Reflex magazine cover pages
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59842Identifikátory
SIS: 108428
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šoltys, Otakar
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
29. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
časopis Reflex, titulní strany, mýtus, mytologie, mytologická analýza, sémiologie, BarthesKlíčová slova (anglicky)
Reflex magazine, cover pages, myth, mythology, mythological analysis, semiotics, BarthesTato diplomová práce zkoumá produkt z oblasti tištěných médií, kterým jsou titulní strany týdeníku Reflex. Využívá metodu mytologické analýzy, v kvalitativním výzkumu mediálních obsahů aplikovanou již půl století a řadící se tak mezi tradiční metody užívané mediálními studii. Narozdíl od jiných diplomových prací z tohoto tematického okruhu nezkoumá pouze vizuální či lexikální obsah titulních stran, ale zaměřuje se také na jejich spolupráci při tvorbě mýtických obsahů. Nejprve jsou představena klíčová teoretická východiska a z nich plynoucí termíny, které tato práce používá v následujících analýzách popisujících mýtizační působení jednotlivých titulních stran. Závěr pak přináší pokus o zobecnění a explanaci popsaných jevů. Práce se snaží dešifrovat mýty obsažené v prvním sdělení, kterým časopis Reflex týden co týden oslovuje své čtenáře, tedy titulní strany jednotlivých čísel. Všímá si toho, jak časopis konstruuje systém mýtů, jehož pomocí ideologicky působí na své čtenáře. Jejím cílem je popsat nejen proces, při kterém si mýty přisvojují nejrůznější znaky a naplňují je vlastními významy, ale také dialektický vztah mýtů se stereotypy a ideologiemi, které stojí v jejich pozadí.
This diploma work examines a product from the field of print media - front pages of magazine Reflex. Method of mythological analysis is used, which has been in qualitative research of media content applied for half of a century and is considered to be one of the traditional methods used by media studies. Unlike other dissertations in this thematic area this work does not only analyze visual or lexical contents of cover pages, but also focuses on participation of those contents in the development of myth. The work begins with introduction of key theoretical background and resulting terms used in following analyzes describing effects of myths in individual covers. Then the summary brings the interpretation and explanation of described phenomena. The work focuses to decipher myths contained in the first message which the Reflex magazine week after week addresses to his readers -the title page of individual issues. It analyses how the magazine constructs a system of myths, by which ideology can impact on its readers. Aim of this dissertation is not only to describe the process by which the myths capture a variety of signs and fill them with their own meanings, but also a dialectical relationship between myths and stereotypes or ideologies which stand in their background.