Systém služeb a protislužeb v období tzv. normalizace - podpultové zboží a bezhotovostní trh
Economic and social interaction during Normalization era - system of return services and barter exchange in non-cash market
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59804Identifiers
Study Information System: 111401
Collections
- Kvalifikační práce [6555]
Author
Advisor
Referee
Franc, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Oral History - Contemporary History
Department
Oral History - Contemporary History
Date of defense
8. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
normalizace, ekonomický kapitál, kulturní kapitál, sociální kapitál, reciprocita, podpultové zboží, bezhotovostní trhKeywords (English)
normalization, economic capital, cultural capital, social capital, reciprocity, system of return services, barter exchange in non - cash marketDiplomová práce Služby a protislužby v období tzv. normalizace je kvalitativním výzkumem. Věnuje se problematice podpultového zboží a bezhotovostního trhu v 70. a 80. letech v Československu. Díky systému centrálně plánované ekonomiky nebyl komunistický režim schopen vyprodukovat dostatečné množství potravin a jiného zboží a pokrýt tak poptávku všech obyvatel. Zaměstnanci, kteří pracovali v obchodních domech a v prodejnách, měli ke zboží snadnější přístup než ostatní. Díky tomu měli jistou moc nad distribucí a vytvářeli systém tzv. podpultového zboží, kdy určité komodity zajistili pro okruh svých příbuzných či známých Pro samotný výzkum bylo využito metody orální historie a kromě odborné literatury je tak dalším základním pramenem 8 rozhovorů s žijícími pamětníky.
The diploma thesis Economic and social interaction during Normalization era is is based on qualitative research. It deals with issues of system of return services and barter exchange in non - cash market in 1970's and 1980's in Czechoslovakia. The centrally planned economy was not able to produce enough consumer goods and meet the demand of the population. Employees, who worked in department stores, took easier approach to consumer goods than others. They excercised power over distribution and they traded some commodities for another services. As a research method applied is oral history. The primary sources used are narrative interview and secondary history literature.