Systém služeb a protislužeb v období tzv. normalizace - podpultové zboží a bezhotovostní trh
Economic and social interaction during Normalization era - system of return services and barter exchange in non-cash market
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59804Identifikátory
SIS: 111401
Kolekce
- Kvalifikační práce [6555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franc, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Orální historie - soudobých dějin
Datum obhajoby
8. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
normalizace, ekonomický kapitál, kulturní kapitál, sociální kapitál, reciprocita, podpultové zboží, bezhotovostní trhKlíčová slova (anglicky)
normalization, economic capital, cultural capital, social capital, reciprocity, system of return services, barter exchange in non - cash marketDiplomová práce Služby a protislužby v období tzv. normalizace je kvalitativním výzkumem. Věnuje se problematice podpultového zboží a bezhotovostního trhu v 70. a 80. letech v Československu. Díky systému centrálně plánované ekonomiky nebyl komunistický režim schopen vyprodukovat dostatečné množství potravin a jiného zboží a pokrýt tak poptávku všech obyvatel. Zaměstnanci, kteří pracovali v obchodních domech a v prodejnách, měli ke zboží snadnější přístup než ostatní. Díky tomu měli jistou moc nad distribucí a vytvářeli systém tzv. podpultového zboží, kdy určité komodity zajistili pro okruh svých příbuzných či známých Pro samotný výzkum bylo využito metody orální historie a kromě odborné literatury je tak dalším základním pramenem 8 rozhovorů s žijícími pamětníky.
The diploma thesis Economic and social interaction during Normalization era is is based on qualitative research. It deals with issues of system of return services and barter exchange in non - cash market in 1970's and 1980's in Czechoslovakia. The centrally planned economy was not able to produce enough consumer goods and meet the demand of the population. Employees, who worked in department stores, took easier approach to consumer goods than others. They excercised power over distribution and they traded some commodities for another services. As a research method applied is oral history. The primary sources used are narrative interview and secondary history literature.