Rizika užívání Facebooku a pedagogické možnosti jejich prevence
The Dangers of Using Facebook and the Pedagogical Ways to Prevent It
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59551Identifikátory
SIS: 122670
Katalog UK: 990016250450106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Strouhal, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
16. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Facebook, internetová sociální síť, riziko, kybergrooming, kyberstalking, kyberšikana, prevence, rizikové chování, informovanostKlíčová slova (anglicky)
Facebook, internet social network, risk, cybergrooming, cyberstalking, cyberbullying, prevention, risk behaviour, awarenessDiplomová práce se zabývá riziky, která s sebou může přinést užívání internetové sociální sítě Facebook zejména pro děti a dospívající, a navrhuje možná opatření, jak by se tato rizika mohla snížit. Na začátku práce jsou představeny principy fungování Facebooku a základní psychologické charakteristiky internetového prostředí platné také pro Facebook. Z toho vyplývají i negativa a rizika spojená s používáním Facebooku, která jsou popsána v dalších částech práce. Pozornost je věnována především vybraným rizikovým jevům, jimiž jsou kybergrooming, kyberstalking a kyberšikana, jejich prevenci a řešení. Práce dále pojednává obecně o možnostech prevence před riziky internetové komunikace se zaměřením na Facebook a představuje projekty zabývající se prevencí v této oblasti. Empirická část práce zkoumá prostřednictvím dotazníkového šetření vztah mezi rizikovým chováním a informovaností o rizicích a bezpečnějším užívání Facebooku u žáků 2. stupně základní školy v Kadani. Zkoumá také souvislost rizikového chování s tím, jak často se žáci setkávají na Facebooku s některými nežádoucími jevy popisovanými v teoretické části práce a zjišťuje rozdíly mezi chlapci a dívkami u výše zmiňovaných proměnných.
The thesis deals with dangers connected with using of internet social network Facebook concerning mainly children and teenagers and it suggests possible ways to reduce these dangers. At the beginning Facebook principles and the basic psychological characteritics of the Internet, which are relevant also for Facebook, are presented. It implies some negatives and risks connected with using Facebook which are described in the next parts of the thesis. There is a focus on dangerous phenomena which include cybergrooming, cyberstalking and cyberbullying. The text deals with their prevention and possible resolution. The thesis discusses possible ways of prevention of risks of internet communication with the focus on Facebook and it presents projects dealing with the prevention in this area. Empirical part of the thesis examines relation between risk behaviour and awareness of dangers and safer using of Facebook. The questionnaire survey was made and it concerns pupils of the second grade of primary school from Kadaň. It also examines connection between risk behaviour and the frequency of meeting some undesirable situations described in the theoretical part and it deals with differences between boys and girls in this field.