Problematika nadaných žáků v přípravě učitelů primární školy
Issues of Gifted Education in the Teacher Training for Primary School
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59240Identifiers
Study Information System: 134634
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
mimořádně nadaný žák, vzdělávání nadaných žáků, přípravné vzdělávání učitelů primárních škol, akční výzkum, koncepce kurzuKeywords (English)
highy gifted pupil, gifted education, teacher training for primary schools, action research, design of courseDizertační práce se zabývá problematikou implementace tématu vzdělávání nadaných žáků do přípravy učitelů primárních škol. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracovány nejvýznamnější poznatky týkající se teorie a koncepcí nadání. Hlavní pozornost je věnována osobnosti nadaného dítěte v předškolním a mladším školním věku, jeho identifikaci, specifickým projevům chování a potenciálním problémům. Dále jsou shrnuty základní organizační formy, strategie a modely vzdělávání nadaných. Vzhledem k současnému trendu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se práce soustřeďuje na problematiku vzdělávání nadaných žáků v běžné třídě. V další části jsou popisovány specifika vývoje a stav systému péče o nadané žáky v České republice. Závěrečná kapitola je věnována problematice osobnosti učitele a jeho vzdělávání. Cílem výzkumné části práce je v akčním výzkumu na základě plánování, opakovaného realizování a vyhodnocování vlastní výuky vytvořit koncepci kurzu zaměřeného na problematiku mimořádně nadaných žáků a jejich vzdělávání jako součásti pregraduální přípravy učitelů primárních škol na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
The thesis deals with issues related to implementation the topic of gifted education into teacher training for primary schools. In the theoretical part of work on the basis of scientific literature prepared the most important findings concerning the theory and the concept of talent. Main attention is paid to personality of gifted child in preschool and primary school age, his identification, specific forms of behavior and potential problems. The following are summarized the basic organizational forms, strategies and models of gifted education. Given the current trend of integration of pupils with special educational needs, the work focus on education of gifted students in regular classrooms. In the next section are described the specifics of development and state of the system of care for gifted pupils in the Czech Republic. The final chapter is devoted to issues of personality of teacher and his training The aim of the research work is in the action research based on the planning, implementation and evaluation of repeated instruction to create your own design course focused on issues particularly gifted pupils and their education as part of undergraduate training of teachers of primary schools at the Faculty of Education at the Charles University.