Staročínská filosofie a výchova.
Ancient Chinese philosophy and education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59181Identifiers
Study Information System: 121545
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Consultant
Blažková, Miloslava
Referee
Blažková, Miloslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
History Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Laotzi, Platón, mezikulturní dialog, filosofie výchovyKeywords (English)
Laotzi, Plato, intercultural dialogue, philosophy of educationHlavním tématem této práce je filosofie výchovy ve starověké Číně a starověkém Řecku. Jedná se o ontologické a gnozeologické srovnání filosofického díla Tao-te-t'ing, jehož autorství je přisuzováno mudrci Laotzimu, a filosofie výchovy Platóna, především jeho díla Ústava. Práce se snaží předestřít dva úhly pohledu na pojetí člověka, na jeho místo v celku světa a z toho vycházející mravní ponaučení neboli výchovu. Metodou srovnání se práce snaží klást vedle sebe dvě učení vycházející z odlišných kulturních prostředí. Ve třetí srovnávací části této práce se autor snaží čtenáři nabídnout analogie a různice obou těchto filosofií. Srovnání tak nabízí úvahy nad společnými charakteristikami starověkých filosoficky orientovaných děl, neboli úvahy nad tím jak tito starověcí myslitelé chápali člověka a jeho roli v řádu přírody. Klíčová slova: Laotzi, Platón, mezikulturní dialog, filosofie výchovy
The main topic of this thesis is the philosophy of education in the ancient China and ancient Greece. It deals with the onthological and gnoseological comparation between the Tao-Te-Ting whose authorship is ascribed to the wise man Lao-C, and the Plato`s philosophy of education, mainly his Constitution. The thesis tries to outline two main points of view on the concept of a human being, on its position in the world and the moral lesson or education derived from it. The thesis tries to put two doctrines rooted in two different cultural backgrounds next to each other and compare them. In the third comparational part the author tries to show analogies and differences of both of the philosophies. Keywords: Laotzi, Plato, intercultural dialogue, philosophy of education