Přechodné peklo děl Didiera-Georgese Gabilyho
The Temporary Inferno of Didier-Georges Gabily's Works
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59142Identifiers
Study Information System: 111951
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Sarkissian, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
4. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Gabily Didier-Georges, Dort Bernard, Claudel Paul, Eurípidés, dramatický text, herec, postava, téma, motiv, jazyk, forma, inscenaceKeywords (English)
Gabily Didier-Georges, Dort Bernard, Claudel Paul, Eurípidés, drama, actor, character, theme, language, form, productionObsahem práce je dílo francouzského autora (nejen) textů pro divadlo, režiséra a hereckého pedagoga Didiera-Georgese Gabilyho (1955 - 1966). První část je celkovou analýzou jeho dramatických textů (na základě vlastní četby a studia her, autorových poznámek k tvorbě a sekundárních dokumentů), s přihlédnutím k procesu vzniku textů. Druhá část se zaobírá Gabilyho inscenačními principy a práci s hercem, neboť obojí přímo souvisí se vznikem textů. Cílem práce je představit Gabilyho tvorbu v kontextu francouzského divadla, postihnout důležité aspekty jeho textů a následně nastínit, jakým způsobem vznikaly a jak vypadaly jejich inscenace.
The content of this thesis is the work of French writer of theatrical dramas, director and acting teacher Didier-Georges Gabily (1955-1966). The first part is overall analysis of his dramatic texts (based on my own reading and studying of plays, author's notes on his work, and secondary documents) taking into account the process of writing. The second part deals with Gabily's staging principles and his work with actors, since both are directly related to the text writing. The aim of the work is to introduce Gabily's writing in context of the French theater, capture the important aspects of his work and subsequently outline the way it was created and staged.