Adaptace dítěte v zahraniční škole
Child adaptation in an international school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59100Identifiers
Study Information System: 110341
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
adaptace, migrace, kulturní šok, mezinárodní školy, úloha rodinyKeywords (English)
adaptation, migration, international schools, family roleTato práce si klade za cíl popsat problematiku adaptačního procesu u dětí, které přecházejí do zahraniční školy, a tudíž se mění jejich vyučovací jazyk, kurikulum a zejména sociokulturní prostředí. Zaměřuje se na soubor faktorů, které proces adaptace ovlivňují, věk dítěte, úlohu rodiny, komunity, kulturní rozdíly, a dále na podpůrné mechanizmy, jimiž školy disponují, aby těmto dětem adaptaci usnadnily. Práce se zabývá i případy, kdy děti musí adaptačnímu procesu čelit opakovaně, z důvodů stěhování do jiných zemí, a tedy častému střídání škol. Tento trend souvisí s globalizací a migrací a týká se zejména mezinárodních škol, které problematiku adaptace považují za zásadní z hlediska úspěšnosti svých studentů. V práci je nastíněna i situace dětí z bilingvních rodin ve vztahu k adaptaci na nové školní prostředí a případy dětí, které ve své kultuře, resp. kultuře svých rodičů nikdy nežily (angl. "Third Culture Kid Theory"). Součástí práce je případová studie 3 žáků v Americké mezinárodní škole v Budapešti.
The goal of this work is to map an adaptation process, which children have to go through when coming to a foreign school in terms of different instructional language, curriculum and particularly sociocultural enviroment. The work is focused on a group of factors which influence the adaptation, e.g. child age, family role, community role, cultural differencies and support techniques used by schools to make the transition process for children smoother. The work also describes the cases when children have to face the adaptation process multiple times because of repeated moving to new countries and therefore repeated school changing. This trend is caused by migration and globalization and and is connected especially with international schools, which consider the successful adaptation process of its students as a key assumption for students' future success. The work also shows situation of bilingual children in terms of adaptation to a new school enviroment and specific problems of children who have never lived in their own culture or culture of their parents ("Third Culture Kid Theory"). One part of this work is a research held in American International School of Budapest which consists of 3 case studies of foreign students.