Lineární algebra na školách netechnického směru
Linear Algebra at Business Universities and High Schools
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58622Identifiers
Study Information System: 43545
Collections
- Kvalifikační práce [10690]
Author
Advisor
Referee
Tůma, Jiří
Hájková, Vladimíra
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Questions of Mathematics and Information Science
Department
Mathematical Institute of Charles University
Date of defense
22. 11. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
lineární algebra, výuka matematiky, učební text, motivační a aplikační příkladyKeywords (English)
linear algebra, teaching mathematics, textbook, motivational and application examplesPráce sestává ze dvou rovnocenných částí - z části zabývající se didaktickými aspekty výuky lineární algebry, a z netradičně pojatého učebního textu Základy lineární algebry, který je připojen jako samostatná příloha. Didaktická část se zabývá výukou matematiky, speciálně lineární algebry, na Vysoké škole ekonomické v Praze, a to jak z hlediska historického, tak metodologického. Součástí je i podrobné vyhodnocení testů znalostí studentů. Závěry jsou do značné míry přenositelné i na ostatní vysoké školy netechnického směru. Učební text má dvě úrovně obtížnosti, je psán formou přístupnou i studentům s horšími předpoklady pro studium matematiky. Je určen především studentům vysokých škol, kde matematika není hlavním oborem, může však sloužit i zájemcům z řad středoškoláků jako úvod do hlubšího studia lineární algebry.
The thesis consists of two equal parts - of a part dealing with didactic aspects of teaching linear algebra, and of an unconventionally approached textbook Fundamentals of Linear Algebra, which is appended as a separate attachment. The didactic part deals with teaching mathematics, especially linear algebra, at the University of Economics in Prague, namely from the historical and methodological point of view. The thesis also includes a detailed evaluation of students' knowledge tests. The conclusions are largely portable to other non- technically oriented universities. The textbook is designed with respect to two levels of difficulty; it is written in the form accessible for students with lighter assumptions for the study of mathematics. The textbook is designed especially for students of universities where mathematics is not the main focus; it may also serve to interested high schools students as an introduction to a more advanced study of linear algebra.