Využití biblioterapie u dětí předškolního věku: Terapie pohádkou
Using of bibliotherapy for pre-school children: Fairytale therapy
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57791Identifiers
Study Information System: 120185
CU Caralogue: 990016773180106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Biblioterapie. Pohádka. Terapie pohádkou. Předškolní věkKeywords (English)
Bibliotherapy. Fairytale. Fairytale therapy. Preschool ageBakalářská práce se zabývá využitím terapie pohádkou u dětí předškolního věku. Jejím cílem je především navrhnout vhodné biblioterapeutické techniky pro práci s předškolními dětmi. Práce se dále snaží představit terapii pohádkou jako jednu z možností pedagogicko-psychologické práce s dětmi. Ukazuje, jak s pohádkovým textem pracovat u dětí s přesně vymezenými problémovými oblastmi v rámci jejich chování a prožívání. Výsledkem práce je návrh biblioterapeutických technik využívající pohádek jako cenného materiálu pro terapeutickou práci s dětmi. V tomto návrhu technik jsou jednak obsaženy doporučené otázky k pohádkovému textu, jednak jsou popsány další navazující aktivity pro biblioterapeutickou práci s dítětem. Doporučena je také rozšiřující literatura k jednotlivým tématům. Práce je teoretická, zpracovaná na základě dostupné literatury k tématu.
The bachelor thesis deals with using of fairytale therapy with pre-school children. Its aim is above all to draft suitable bibliotherapeutic techniques for working with pre-school children. The thesis also strives to introduce fairytale therapy as one of possible pedagogical and psychological way of working with children. It shows how to work with fairytale text with children, that have exactly defined areas of problems within the frame of their behaviour and mentality. The outcome of the project is suggestion of several bibliotherapeutic techniques, which use fairytales as valuable source for therapeutic work with children. These suggestions contain both recommended questions for fairytale text and description of following activities for bibliotherapeutic work with the kid. Additional literature for particular topics is also recommended. The thesis is theoretical and based on available bibliography concerning the topic.