Komparace metodologií v rámci analýzy uměleckého díla
Comparation of Methodological Approaches in the Context of Analysis of Work of Art
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57722Identifiers
Study Information System: 88747
CU Caralogue: 990015332440106986
Collections
- Kvalifikační práce [7322]
Author
Advisor
Referee
Šafaříková, Radana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
26. 10. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Předkládaná diplomová práce se věnuje představení dvou odlišných metodologií, které jsou používány při analýze a identifikaci uměleckého díla. Práce se věnuje sémiotickému přístupu Umberta Eca a nesémiotickému přístupu Georgese Didi-Hubermana. Hlavním tématem práce je však komparace těchto metod. Tato komparace je ukotvena v kontextu nazírání na umělecké dílo ve dvou zcela odlišných historických epochách - středověku a 20. století. Na základě rozpoznání systému nahlížení na umělecké dílo ve středověku a v současnosti se pak snažíme určit přijatelnou metodu pro identifikaci uměleckého díla v dané epoše
This thesis deals with the presentation of two different methodologies, which are used for the analysis and identification of work of art. Thesis engages in semiotics approach of Umberto Eco and non-semiotics approach of Georges Didi-Huberman. The main theme of this work is comparation of these two methodologies. This comparation is anchored in the context of gaze on the work of art in the quite different historical eras - in the 14th century and in the 20th century. On the basis of recognition of consulting system on work of art in the middle ages and in the present times, we try to define reasonable method for the identification of work of art in the given period.
