Obrazové principy v literatuře raného novověku
Principles of visual images in early modern literature.
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57663Identifiers
Study Information System: 101715
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Consultant
Sládek, Pavel
Referee
Konečný, Lubomír
Andrlová Fidlerová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Czech Literature and Literary Theory
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
20. 12. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Martin Bedřich Obrazové principy v literatuře raného novověku- abstrakt disertace Tato práce se zabývá obrazovými principy v literatuře raného novověku. Zkoumá, jakým způsobem jsou v literárním textu přítomny struktury, které jsou primárně spojeny s obrazovým médiem. Východiskem práce je poznání, že předmoderní člověk spojoval epistemologické otázky mnohem více s fYzickou recepcí obrazů, což se zpětně odráží i v jeho užívání jazyka a textů. V úvodu jsou s pomocí moderních teorií obrazu (Didi-Huberman, Belting) nastíněny teoretické předpoklady práce na pomezí obrazu a textu. V jednotlivých kapitolách jsou v sondách, obvykle na materiálu české barokní literatury, probírány relevantní oblasti - nejprve je věnována pozornost antickému filozofickému a rétorickém pojmu enargeia (lat. evidentia), vyjadřujícímu schopnost jazyka vytvářet zdání vizuální zkušenosti; dále funkci erbu v textu kázání Hilaria Litoměřického na plzeňský Nový svátek roku 1467; principům emblematiky, resp. otázce emblematických struktur v textu; vizualizaci v oblasti meditační a modlitební praxe v raném novověku; otázce odrazu jako způsobu specifického druhu poznání a jeho literárnímu zpracování; a úvahám o intervenci obrazu do textu jakožto způsobu dominance obrazu v mnoha rovinách jazykového útvaru. Práce v dílčích sondách ukázala, jakým...
Martin Bedřich Principles of Visua! Images in Early Modern Literature - Abstract This thesis is focused on principles of visual images in early modem literature. It examines how are structures, primarily connected with the visual medium, present in the literary text. Point of departure of this thesis is the premise that the epistemological questions were for the pre-modem man much more connected with the physical perception of the visual images. This fact additionally influenced his/her usage oflanguage and texts. The theoretical background of the thesis lying in between visual image and text is outlined in the introduction drawing on modem theory of image and picture (Didi-Huberman, Belting etc.). Following chapters explore and analyse relevant areas of interest in the manner ofdeep probes, particularly, in the literature of Czech baroque: Firstly, the attention is focused on the Classical Greek philosophical and rhetorical term enargeia (lat. evidentia) that conveys the linguistic ability to create an illusion of visual experience; furthermore, the focus is directed at the function of coat of arms in the sermon preached by Hilarius Litoměřický on Nový svátek (New Feast) in Pilsen in 1467; the principles of emblems, esp. the question of emblematic structures in the text; the visualization of the meditation...