Subkultura graffiti z genderové perspektivy
Graffiti Subculture from Gender Perspective
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57357Identifiers
Study Information System: 138711
Collections
- Kvalifikační práce [6379]
Author
Advisor
Referee
Jiroutová Kynčlová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
26. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce je zaměřena na subkulturu graffiti z genderové perspektivy. Graffiti je tradičně vnímáno jako jeden ze čtyř základních elementů hiphopové subkultury. Proto je vymezena pozice graffiti v jejím rámci i mimo něj, kdy se stává samostatnou subkulturou. V subkultuře graffiti jsou dále zkoumány mocenské vztahy, které jsou silně hierarchicky zakořeněné. Hierarchické uspořádání zkoumané subkultury se vyznačuje nedotknutelností jedinců na vrcholu hierarchického žebříčku s vedlejším efektem vylučování ženských writerek. Hierarchický jev souvisí s motivacemi writerů k participaci na subkultuře graffiti, jež je zkoumána i jako místo pro konstruování maskulinity. Další zkoumanou oblastí jsou genderové bariéry, jimž ženy v graffiti čelí z různých stran, často bez uvědomění diskriminujícího jednání činitelů i obětí. Prozkoumány jsou genderové stereotypy v graffiti a způsoby snižování autority writerek. Finální část je zaměřena na způsoby, jimiž se ženy v graffiti jako writerky zviditelňují a na to, jak vnímají svou pozici v roce 2012.
The thesis is focused on graffiti subculture from gender perspective. Graffiti is traditionally perceived as part of Hip Hop subculture. Position of graffiti is examined within the frame of Hip Hop subculture and outside of it, when graffiti becomes a subculture itself. Relationships in graffiti subculture are deeply rooted in hierarchy. That is characterized by untouchable position of those writers that are on the top of hierarchical system, whose side effect is exclusion of women graffiti writers. This process is also connected to motivations of male writers for participation in graffiti subculture, which is also examined as a place for constructing masculinity. Another explored area focuses on gender stereotypes in graffiti and on the ways of restraining women's authority as graffiti writers from various sides that are often unawared of discriminatory behavior. The final part examines the ways of how female writers make themselves visible in graffiti and how they perceive their position in graffiti subculture in 2012.