Příčiny neporozumění učebnímu textu ve vyučovacím předmětu český jazyk
Causes of incomprehension in Czech language textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57090Identifikátory
SIS: 137242
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
8. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Učebnice českého jazyka, didaktická vybavenost, obtížnost textu, srozumitelnost textu, příčiny neporozuměníKlíčová slova (anglicky)
Czech language Texbook, Didactic facility, Difficulty of the Text, Comprehensibility of the Text, Causes of IncomprehensionDiplomová práce přináší analýzu učebnice Český jazyk 9 od nakladatelství Fraus. Cílem práce je na základě této analýzy stanovit jazykové jevy, které brání porozumění učebnímu textu. V teoretické části se autorka věnuje obecné charakteristice učebnice a jejích funkcí, dále se zabývá učením z textu a vymezuje charakteristiky textu a žáků, které ho determinují. V další části charakterizuje styl učební a popisuje specifika učebnic českého jazyka. Samotná analýza učebnice sestává z několika kroků. Nejprve je analyzována didaktická vybavenost učebnice, poté je stanovena obtížnost a sémantická soudržnost učebního textu a v další části práce jsou jednotlivé výkladové texty podrobeny všestranné jazykové analýze, v níž se autorka soustředí především na stránku textovou, syntaktickou, lexikální a grafickou. K výkladovým textům, které obsahují obtížné jazykové jevy, jsou sestaveny testy, jejichž cílem je zjistit, zda žáci danému textu rozumí. Diplomovou práci doplňuje autorka ještě o dotazníky, které zkoumají fungování této učebnice v reálném vyučování a přinášejí subjektivní hodnocení žáků a jejich učitelky.
This thesis presents an analysis of Czech language textbook for 9th class published by Fraus. The intention of this thesis is to find some linguistic phenomena that hinder comprehension of the textbook. In the theoretical part describes the author general characteristics of the textbook and its functions, deals with studying from a text and defines the characteristics of the text and students. In the following section, a style of textbooks is characterized and specifics of the Czech language textbooks are described. The analysis of the textbook consists of several steps. First didactic equipment is analyzed and then the difficulty and semantic consistency of the textbook is considered. The second step is a complex language analysis of explanatory texts in which the author of the thesis focuses primarily on a text style, syntactic, lexical and graphic aspects. The explanatory texts that contain difficult language phenomena are completed with tests that determine whether students understand the text. The author of the thesis adds questionnaires that examine the functioning of this textbook in real teaching and learning and provide a subjective evaluation of pupils and their teacher.