Různá pojetí didaktiky fyziky u nás a v zahraničí
Various Conceptions of Didactics of Physics in the Czech Republic and Abroad
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57073Identifiers
Study Information System: 125289
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktika fyziky, pojetí didaktiky fyziky, oborová didaktikaKeywords (English)
didactics of physics, physics education research, approach to didactics of physics, subject didacticsNázev práce: Různá pojetí didaktiky fyziky u nás a v zahraničí Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá vybranými aspekty didaktiky fyziky jako oboru. Jejím cílem je zahájit systematičtější reflexi domácí didaktiky fyziky a to v souvislosti s děním ve světě, ale i předešlým domácím vývojem. Jsou zde popsána a diskutována důležitá pojetí domácí didaktiky fyziky, zejména aplikační, integrační a komunikační, a pozornost je věnována také mezinárodnímu vývoji. Dále jsou uvedeny a diskutovány argumenty, proč je možné vnímat didaktiku fyziky jako vědní obor, a je dokumentován její vztah k jiným oborům. V poslední kapitole jsou diskutovány možnosti dalšího vývoje didaktiky fyziky, zejména tendence k propojování s dalšími oborovými didaktikami a je naznačena možnost nového pojetí zdůrazňujícího cíle. Klíčová slova: didaktika fyziky, pojetí didaktiky fyziky, oborová didaktika
Title: Various Approaches to Didactics of Physics in the Czech Republic and Abroad Abstract: This diploma work deals with selected aspects of didactics of physics as a branch of science. Its aim is to start a more systematic reflection of a domestic didactics of physics in connection with the situation abroad as well as with previous developments in the Czech Republic. Important approaches to didactics of physics, (above all the applied, integrated and communicative approach) are described in this work and attention is also paid to international developments. This work also presents arguments about why didactics of physics could be perceived as a branch of science together with the mutual relationships of didactics of physics with other scientific fields. In the last chapter there is a discussion about new possibilities in the development of didactics of physics, especially about the tendency of mutual linking of didactics of physics with didactics of other school subjects. In this chapter there is also an outline of a new approach which focuses on goals. Keywords: didactics of physics, physics education research, approach to didactics of physics, subject didactics