Pozdní rodičovství a jeho vliv na výchovný styl
Late parenthood and its impact on parenting style
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57059Identifikátory
SIS: 119732
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
16. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rodičovství, pozdní rodičovství, výchova, výchovný stylKlíčová slova (anglicky)
Parenthood, late parenthood, upbringing, parenting styleDiplomová práce pojednává o pozdním rodičovství a jeho vlivu na výchovný styl. Práce je koncipována jako teoreticko-empirická studie. Teoretická část se zaměřuje na fenomén pozdního rodičovství, na jeho vymezení a vybrané aspekty. Definuje dobrovolné a nedobrovolné pozdní rodičovství a popisuje současnou situaci ve společnosti v České republice. Charakterizuje zdravotní rizika, která jsou s pozdním rodičovstvím spojená, od početí až do porodu. Dále líčí vybrané teorie výchovných stylů, popisuje, jak se utvářejí a jaké mají důsledky pro dítě. Empirická část se prostřednictvím mnohonásobné případové studie zaměřuje na analýzu charakteristických rysů stylů výchovy v sedmi rodinách pozdních rodiček a na okolnosti, které je k pozdnímu rodičovství přivedly.
The thesis discusses the late parenthood and its impact on parenting style. The thesis is conceived as a theoretical and empirical studies. The theoretical part focuses on the phenomenon of the late parenthood, its definition and selected aspects. Defines voluntary and involuntary late parenthood and describes the current situation in the society in the Czech Republic. Describes the health risks associated with the late parenting, from conception until birth. Furthermore depicts selected theories of the education styles, describes how they are formed and what are the consequences for the child. The empirical part through a multiple case study focuses on analyzing the characteristics of the style of education in seven families of late mothers and the circumstances that led to the late parenthood.