Funkční myšlení žáků středních škol
Functional thinking of high school students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57043Identifiers
Study Information System: 119283
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Vondrová, Naďa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
funkce, funkční myšlení, didaktika matematiky, poznávací proces, procept, výzkumKeywords (English)
functions, functional thinking, mathematics education, educational process, procept, researchCílem diplomové práce Funkční myšlení u žáků středních škol je analýza a popis vybraných problémových aspektů z výuky teorie funkcí na střední škole. V první části práce jsou popsány základní teoretické koncepce v oblasti didaktiky matematiky se zaměřením na uvedenou problematiku a shrnuty vybrané výzkumy z hlediska jednotlivých aspektů. Druhá část práce je věnována analýze původního výzkumu realizovaného v hodinách matematiky na střední škole. V závěrečné kapitole jsou shrnuty výsledky výzkumu z hlediska jednotlivých aspektů a diskutován jejich význam a způsob využití ve výuce.
The aim of the thesis Functional thinking of high school students is an analysis and descrip- tion of chosen aspects of function theory at high school, which seems to be problematic. The first chapter of the thesis summarizes basic theoretical concepts of didactics of mathematics focusing on and describing selected researches in the framework of aspects. The second part deals with the analysis of the research realized in standard math lessons at high school. The final chapter of the thesis recapitulates the results of the research from the points of view of particular aspects and discuses their importance and the way of utilization in education.