Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky
Lexicon Evaluation of Children before their Enrolling in School
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56910Identifikátory
SIS: 100082
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Souralová, Eva
Hádková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
14. 2. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
pasivní slovní zásoba, aktivní slovní zásoba, diagnostický test, předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
receptive vocabulary, expressive vocabulary, diagnostic test, pre-school ageNÁZEV: Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Lucie Durdilová KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Předkládaná práce se zaměřuje na hodnocení lexikálně - sémantické jazykové roviny u dětí v pozdním předškolním věku, konkrétně sleduje jejich výkony v oblasti receptivního a expresivního slovníku. Vlastní měření je realizováno prostřednictvím metody diagnostického testu, jenž byl sestaven na podkladě inspirace čerpané v zahraničí, především v anglofonním jazykovém prostředí. Slovní zásoba je testována u populace intaktní a u jedinců se specificky narušeným vývojem řeči, s cílem porovnání získaných dat. Vzešlá zjištění by měla napomoci ke zvýšení efektivity logopedické intervence v oblasti obsahové stránky řeči u předškolních dětí. Projekt vychází ze skutečnosti, že v současné době není v České republice dostupný aktuální testový materiál určený ke komplexnímu zhodnocení slovní zásoby. KLÍČOVÁ SLOVA: pasivní slovní zásoba, aktivní slovní zásoba, diagnostický test, předškolní věk
TITLE: The Lexicon Evaluation of Children before their Enrolling in School AUTHOR: Lucie Durdilová DEPARTMENT: Special Education SUPERVISOR: Doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Abstract: The submitted thesis is focused on evaluation of lexical - semantic levels of language in children in late pre-school age, it specifically follows up their achievement in parts of receptive and expressive vocabulary. The measurement is implemented through the diagnostic test method which was compiled on the basis of foreign inspiration drawn especially from anglophone linguistic ambience. The lexicon is measured in intact population and in children with specific language impairment with the aim to compare obtained data. Developed findings should help to increase efficiency of logopedic intervention in content part of the speech. The project is based on the fact that currently there are no useful update tests available in the Czech Republic for global evaluation of lexicon. Keywords: receptive vocabulary, expressive vocabulary, diagnostic test, pre-school age