M. Buber a G. Scholem: dva pohledy na východoevropský chasidismus
M. Buber and G. Scholem: two perspectives on Eastern European Hasidism
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56627Identifiers
Study Information System: 125822
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Halík, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Východoevropský chasidismus, Martin Buber, Gershom ScholemKeywords (English)
East European Hasidism, Martin Buber, Gershom ScholemM. Buber a G. Scholem: dva pohledy na východoevropský chasidismus Anotace: Jako východoevropský chasidismus označujeme náboženské hnutí v judaismu, které vzniká v první polovině osmnáctého století. Cílem této bakalářské práce je porovnat přístupy dvou autorů, Martina Bubera a Gershoma Scholema, k tomuto fenoménu. Nejedná se o podrobný popis všech aspektů jejich přístupů k chasidismu, ale spíše o pokus nalézt jakési jádro těchto dvou interpretací a představit je jako naprosto odlišné. Buberův pohled je označen jako nehistorický, neboť se pohybuje na rovině nábožensko-filosofické a jeho stopa v interpretaci je značná. Scholemův pohled je pak označen jako historický, neboť jeho cílem jsou závěry vyvozené z podrobného studia pramenů a historického kontextu; jedná se také o přístup vědecký. Závěr se pak věnuje motivacím obou autorů a pokouší se o jistou apologii Bubera. Klíčová slova: Východoevropský chasidismus, Martin Buber, Gershom Scholem
M. Buber and G. Scholem: two perspectives on Eastern European Hasidism Abstract: East European Hasidism is a religious movement in Judaism arising in the first half of the eighteenth century. The aim of this bachelor's degree thesis is to compare two approaches toward this phenomenon: the approaches of Martin Buber and Gershom Scholem. The goal is not to provide detailed description of all the aspects of their study but to find some kind of core of their perspectives and to present them as essentially different. Buber's perspective can be defined as non-historic due to its status between religion and philosophy and because the trace of the author in the whole interpretation is very deep. Scholem's perspective is by contrast defined as historic for it draws its conclusions from the non-selective study of source texts and historical context; it is also a scientific approach. The last part of this essay deals with motivations of both authors and strives to propose some apology of Buber's approach. Key words: East European Hasidism, Martin Buber, Gershom Scholem