Rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky u předškolních dětí s poruchami řeči
The Development of Fine Motoric and Grapho-Motor in Children with Speach Disorders
rigorous thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56518Identifiers
Study Information System: 124714
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
předškolní děti, grafomotorika, jemná motorika, řečové funkce, narušená komunikační schopnostKeywords (English)
pre-school children, grapho-motor skills, fine motor skills, speech functins, impaired communication skillTato práce byla zaměřena na sledování rozvoje grafomotoriky u dětí ve třídě s upraveným vzdělávacím programem. Byl sledován vývoj motorických, rozumových a řečových funkcí šesti dětí s narušenou komunikační schopností navštěvujících třídu s upraveným vzdělávacím programem mateřské školy v průběhu jednoho roku. Denně byla prováděna cvičení jemné motoriky a grafomotoriky mimo běžný školní program. Byly vypracovány kazuistiky těchto dětí. Výsledky těchto dětí byly porovnány s výsledky souboru 20 dětí stejného věku z běžné třídy mateřské školy. Byly zjištěny rozdíly ve všech sledovaných parametrech. Největší rozdíly mezi oběma soubory se projevily v oblasti řečových funkcí. Naopak při porovnání kresby postavy u těchto dětí s kresbami vrstevníků z běžné třídy lze sledovat u většiny dětí přiblížení se úrovně kresby. Klíčová slova: předškolní děti, grafomotorika, jemná motorika, řečové funkce, narušená komunikační schopnost
This work is focused on the development of grapho- motor skills in children in a class with modified education programme. The development of motor, intellectual and speech functions in 6 children with impaired communication skill who attended a class with modified education programme in a nursery school were observed within a year. Exercising of fine motor and grapho- motor skills was performed daily beside the routine school programme. Case studies of these children were worked out. The results of these children were compared to the results of a group of 20 children of the same age in a common class of nursery school. Differences in all monitored parameters have been found. The most expressive were the differences in the area of speech functions between both groups. On the other hand, an approximation to the standard of drawing can be seen when comparing figure drawing in these children and in the drawings of their peers from a common class. Key words: pre-school children, grapho-motor skills, fine motor skills, speech functins, impaired communication skill