Vybrané rostliny z čeledi růžovitých (Rosaceae) a jejich využití ve výuce přírodopisu
Selected Plants of the Rose Family (Rosaceae) and their use within Teaching of Biology
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56357Identifikátory
SIS: 121481
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotný, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čeleď růžovité (Rosaceae), analýza učebnic, vybraní zástupci, didaktické námětyKlíčová slova (anglicky)
Rose family (Rosaceae), Analysis of textbooks, individual representatives of Rose Family, didactical topicsHlavním tématem bakalářské práce jsou rostliny z čeledi růžovitých (Rosaceae). Práce je rozdělena na několik částí. Nejdříve nás seznamuje s obecnou charakteristikou čeledi. Na tu navazuje analýza učebnic pro základní školy a gymnázia z hlediska zastoupení rostlin z čeledi růžovitých (Rosaceae), jejímž cílem bylo zjištění, jaké informace se dozvědí čtenáři v učebnicích o zmíněné čeledi a o jejích jednotlivých zástupcích. Rostliny, byliny i dřeviny, které se v učebnicích vyskytovaly nejvíce, jsou dále v práci podrobně charakterizovány. Nechybí jejich popis, rozšíření, léčitelství, zajímavosti z historie, ale také jejich didaktické využití ve výuce. Toto vše je ještě doplněno náměty na laboratorní cvičení s pracovními listy pro žáky základních škol a gymnázií. Klíčová slova: čeleď růžovité (Rosaceae), analýza učebnic, vybraní zástupci, didaktické náměty
Selected Plants of the Rose Family (Rosaceae) and their use within Teaching of Biology The main topic of this bachelor thesis are plants of the Rose Family (Rosaceae).The thesis is divided into several parts. Firstly the general characteristics of the family are introduced. At the following part there is analysis of textbooks for elementary and secondary schools in terms of representation of plants from Rose Family (Rosaceae), whose purpose was to determine what information the reader will learn about the family and its individual representatives from the textbooks mentioned. Plants, herbs and woody species which occur in the textbooks the most are further characterized in details. There is their description, information about expansion, application in medicine, there are stated some interesting points from history, but also explanation of their educational use in teaching. The work is complemented by suggestions for laboratory exercises and worksheets for pupils of elementary schools and students of secondary schools. Key Words: Rose family (Rosaceae), Analysis of textbooks, individual representatives of Rose Family, didactical topics