Analýza úkolů v čítankách pro 9.ročník ZŠ
Analysis of exercises in reading-books for 9th class of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56282Identifikátory
SIS: 119065
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hausenblas, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
6. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
analýza, čítanky, učebnice, základní škola, druhý stupeň ZŠ, ročník 9, literatura, literární výchova, čtenářská gramotnost, otázky, úkoly, Bloomova taxonomie, PISAKlíčová slova (anglicky)
Analysis, reading-book, textbook, primary school, 2nd grade of elementary school, 9th class, literature, literary education, reader's literacy, questions, exercises, Bloom's taxonomy, PISARESUMÉ Podstatou diplomové práce bylo srovnat vybrané čítanky či pracovní sešity z hlediska doprovodných otázek a úkolů. Teoretickým východiskem byla charakteristika pubescentního čtenáře, ale také Bloomova taxonomie, typologie a výsledky v mezinárodním testování PISA apod. Práce se také zabývala čtenářskou gramotností. Její definice se v čase proměňuje. Čtenářská gramotnost se nezaměřuje pouze na znalosti, ale hraje důležitou roli i při začleňování do společnosti. Jedná se o komplex několika rovin (vztah ke čtení, doslovné porozumění, vysuzování, metakognice, sdílení a aplikace). Každá ze složek je nepostradatelná. Do analýzy bylo zařazeno pět čítanek pro 9. ročník ZŠ od různých nakladatelství (SPN, Nová škola, Fraus, Alter). Nejednalo se tak o reprezentativní rozbor celé nabídky současných čítanek, ale o vybraný vzorek. Dvě čítanky pocházejí od stejného nakladatelství SPN, ale každá představuje jiný přístup (starší z nich vychází ze školních osnov, novější se vztahuje již k výuce podle RVP ZV). Rozbor jednotlivých čítanek se nejprve věnovala obecné charakteristice a obecnému kontextu. (autor, zda je deklarována souvislost s RVP ZV, ilustrace, celková struktura čítanky apod.). Dále bylo na čítanky nahlíženo z pohledu zařazených textů. Závěrečnou částí byl rozbor otázek a úkolů zařazených v čítankách k...
RESUMÉ The essence of this thesis is to compare selected reading books or workbooks in terms of the accompanying questions and issues. The work is theoretically based on the characteristics of the pubescent reader and also Bloom's taxonomy, classification and results in international tests like PISA etc. The thesis is also examining the readers' literacy. Its definition is changing in time. Literacy is not only focusing on the knowledge, but also plays an important role in integrating into society. It is a complex of several dimensions (relationship to reading, literal understanding, deduction, metacognition, sharing and application). Each of the components is indispensable. Five reading books of the 9th year of elementary school from different publishers (SPN, New School, Fraus, Alter) were analyzed. Two reading books are published by SPN, but each represents a different approach (the older one is based on the school curriculum, newer relates to teaching according to the RVP ZV). It was not a representative analysis of the whole supply of current reading books, but only a selected sample. Analysis of particular reading books is devoted to the general characteristics and context (author, declared associations with RVP ZV, illustrations, general structure of reading book, etc). In addition the reading books...