Pirandellova trilogie divadla na divadle.
Pirandello's Trilogy of the Theatre in the Theatre.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56170Identifiers
Study Information System: 111565
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Čaplyginová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italianistic
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Luigi Pirandello, drama, divadlo na divadle, Šest postav hledá autora, Každý dle svého, Dnes večer improvizujemeKeywords (English)
Luigi Pirandello, stage play, the theatre in the theatre, Six characters in search of an author, Each in his own way, Tonight we improvisePředmětem bakalářské práce Pirandellova trilogie divadla na divadle je analýza tří dramat sepsaných známým italským spisovatelem Luigim Pirandellem v předválečném období mezi léty 1921-1930. Úvodní část se zaměřuje na samotného autora, a to jak na jeho život, tak zejména na dramatické dílo, které je zde rozděleno do čtyř fází: sicilské divadlo, humoristické divadlo, divadlo na divadle a divadlo mýtů. Zvláštní pozornost je věnována právě metadivadlu, do kterého trilogie spadá. Další kapitoly se zabývají rozborem jednotlivých děl: Šest postav hledá autora (Sei personaggi in cerca d'autore), Každý dle svého (Ciascuno a suo modo) a Dnes večer improvizujeme (Questa sera si recita a soggetto). Závěr tato dramata mezi sebou porovnává a snaží se přiblížit vývoj postav a ztvárnění divadla na divadle.
The aim of the thesis called Pirandello's Trilogy of the Theatre in the Theatre is an analysis of three stage plays written by famous Italian writer Luigi Pirandello in pre-war period between years 1921-1930. The introduction, which is focused on Pirandello's life and his theatrical writings, which is divided into four stages: Sicilian theatre, humoristic theatre, theatre in the theatre and theatre of myths. Special attention is devoted to metatheatrical plays. Other chapters are concerned with the analysis of single plays: Six characters in search of an author (Sei personaggi in cerca d'autore), Each in his own way (Ciascuno a suo modo) and Tonight we improvise (Questa sera si recita a soggetto). The closing chapter compare these dramas and try to describe an evolution of characters and performance of theatre on the theatre.