Konceptualizace kvalit kresby autory staršího školního věku
Conceptualization of quality of drawings by older school age authors
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56129Identifikátory
SIS: 121727
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kresba, kvalita kresby, krize výtvarného projevu, pojmová struktura, vývojová gradaceKlíčová slova (anglicky)
drawing, quality artwork, the crisis of artistic expression, conceptual structure, developmental gradationv ČJ Práce se věnuje otázce, jak autoři staršího školního věku konceptualizují kvalitu kresby. Abych získala odpovědi na tyto otázky, uskutečnila jsem výzkum na druhém stupni základní školy mezi žáky páté a osmé třídy. Žákům byl zadán úkol nakreslit pána a strom, následně jsem s žáky o jejich kresbách vedla rozhovory. Pro analýzu rozhovorů jsem si vybrala systém kritérií vymezených Janem Slavíkem, kde jednotlivá kritéria odpovídají pojmům, v jakých mohou žáci uvažovat. Tento systém mi umožnil uchopit pojmovou strukturu mých žáků. Pomocí analýzy kritérií, která žáci používali, jsem sledovala otázku vývojové gradace a dospěla ke zjištění, že rozdíl v četnosti používání kritérií mezi žáky páté a osmé třídy není nijak markantní. Rozdíl mezi žáky těchto tříd pozoruji v šíři jimi používaných kritérií, přičemž mladší žáci používají kritéria ve větší míře jejich různosti. Pro hlubší analýzu jsem zavedla dimenze k určitým kritériím, která žáci používali rozdílným způsobem. Výsledkem mých zjištění je podoba, ve které žáci nakládají s kritérii a jejich dimenzemi, nakolik a jakým způsobem určitá kritéria používají. Jako související jev stojící za vesměs negativním vymezením kresby žáků osmé třídy, se ukázala být krize výtvarného projevu. Toto zjištění srovnávám s příslušnou literaturou a vyjádřením učitelek...
v AJ The thesis deals with a question of how the students of the fifth to the eight grade of a primary school conceptualise quality of a drawing artwork. To obtain answers to these questions I conducted a research among primary school students between the fifth and the eighth grade. The pupils were given a task to draw a man and a tree; the created pictures were afterwards a subject of my interviews with the pupils. To analyse the interwiews I used Jan Slavík's criteria. Each of them corresponds to a notion which can be a part of students' reasoning structure. This system enabled me to understand the reasoning concept of the students participating in my research. In the analysis of the students' criteria I was concerned with a question of developmental gradation and came to the conclusion that the difference in frequency in using of criteria among pupils of the fifth and the eighth grade is not remarkable. I observed a difference between pupils of these classes in an amplitude of the used criteria and found out, that younger students use the criteria to a greater degree of diversity. In order to be able to assess the drawings objectively, some of the critiera were specified by certain dimensions. My findings show the paradigm of applying individual criteria together with their dimensions and...