Kostel Stětí sv.Jana Křtitele v Hořelici a dynamické baroko v Čechách
The Church of the St.John the Baptist in Hořelice and dynamic Baroque in Czech lands
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56017Identifikátory
SIS: 122821
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Biegel, Richard
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
12. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kostel, baroko, architektura, Ferdinand Václav Špaček, Hořelice, Rudná, Dientzenhofer, SantiniKlíčová slova (anglicky)
church, baroque, architecture, Ferdinand Václav Špaček, Hořelice, Rudná, Dientzenhofer, Santini(česky) Bakalářská práce Kostel Stětí sv. Jana Křtitele v Hořelici a dynamické baroko v Čechách se zabývá pozicí tohoto vysoce zdařilého díla české barokní architektury v kontextu dobové architektonické produkce. Cílem práce, kromě vyhotovení podrobného popisu celé stavby, bylo rozhodnout otázku autorství hořelického kostela. Proto byla zvolena metoda formálního rozboru jeho architektonické podoby. V úvahu přicházela jména dvou barolních tvůrců - slavného Kiliána Ignáce Dientzenhofera a jeho méně proslulého kolegy Ferdinanda Václava Špačka, kteří oba působili ve službách Anny Marie velkovévodkyně toskánské, na jejíž popud byl kostel vystavěn. Na základě srovnání s díly obou architektů se jednoznačně jeví jako pravděpodobnější autorství Špačkovo. V závěrečné části práce je tedy připojena kapitola, věnující se tomuto dosud nepříliš známému architektovi a zhodnocení jeho tvorby.
(in English): Bachelor thesis The Church of the St. John the Baptist in Hořelice and dynamic Baroque in Czech lands deals with the position of this high-quality work of Czech baroque architecture in the context of contemporary architectonic production. The aim of the work, besides making a detailed description of the building, was to decide the question of the autorship of Hořelice's church. Therefore, the chosen method was formal analysis of its architectonic form. Two baroque artists came in consideration - famous Kilián Ignác Dientzenhofer and his less known fellow Ferdinand Václav Špaček, who both worked in service of Anne Marie Grand Duchess of Toscany, at whose impuls the church was built. Based on a comparison with works of those two architects, Špaček's autorship clearly seems more likely. In the final part of this work is attached one chapter, dedicated to this not enough noted architect and evaluation of his work.