Empatie a umění
Empathy and Art
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55997Identifikátory
SIS: 93568
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stejskal, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
10. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
empatie, Einfühlung, estetika, umění, teorie vcítění, estetická zkušenost, Theodor Lipps, fenomenologieKlíčová slova (anglicky)
empathy, Einfühlung, aesthetics, art theory of empathy, aesthetic experience, Theodor Lipps, phenomenologyPředkládaná práce se pokouší dokázat historickou i ideovou provázanost pojmů empatie a umění. Schopnost empatie se dokonce stala východiskem celé jedné estetické školy, která na ni pohlížela jako na hlavní princip estetické zkušenosti. V práci se nejprve pokusíme o interdisciplinární představení pojmu, ve kterém bude empatie nahlédnuta z pozice fenomenologické filozofie, psychologie a kognitivní vědy. Poté se zaměříme na vznik a vývoj "klasických" estetických teorií vcítění 19. století a počátku 20. století, jež postupně představíme a okomentujeme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis attempts to prove the historical and ideological links between the concepts of empathy and art. Ability to empathize even became the basis of a whole aesthetic school, which considered empathy for the main principle of aesthetic experience. The concept of empathy is first introduced interdisciplinary: from the perspective of phenomenological philosophy, psychology and cognitive science. Then we will focus on the origin and evolution of "classical" aesthetic theories of empathy of 19th century and early 20th century: these theories will be introduced and commented. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)