Italské groteskní divadlo
Italian theatre of the Grotesque
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55984Identifiers
Study Information System: 113141
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Polišenská, Vladimíra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italianistic
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
italské groteskní divadlo, groteskní divadlo, Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli, Luigi Antonelli, Luigi PirandelloKeywords (English)
Italian Grotesque Theater, Theater of the Grotesque, Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli, Luigi Antonelli, Luigi Pirandello(česky) Tato bakalářská práce se zabývá obrazem tří autorů italského groteskního divadla mezi lety 1916-1924. Jsou to: Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli a Luigi Antonelli. První kapitola se věnuje úvodu do dané problematiky, představení autorů a jejich individuálních poetik, kvůli nimž by groteskní divadlo nemělo být chápáno jako programově definované divadelní hnutí. Každá kapitola se skládá z bio-bibliografického medailonu jednotlivých autorů, druhá část je věnována analýze jejich nejznámějších her: Ó loutky, jaká vášeň! (1918), Maska a tvář (1913), Muž, který potkal sám sebe (1918) v tomto pořadí. Práce na základě analýz vybraných her odhaluje jejich charakteristické rysy, sleduje přitom vývoj a proměny témat a použití autorských uměleckých prostředků. Závěrečná kapitola shrnuje nabyté poznatky a postřehy, porovnává jednotlivá díla autorů a zařazuje je do italského literárně-divadelního kontextu tehdejší doby.
(in English) This bachelor thesis deals with the portraits of three authors of Italian Grotesque Theatre in the years of 1916-1924, such as Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli and Luigi Antonelli. The introductory chapter presents the theatre and analyses authors' unique poetics, which, however, cannot be perceived as the programmatically defined theatrical movement. The first section of each chapter is dedicated to the authors' biographies, the second part to the analysis of their best known plays, such as Marionettes, what a passion! (1918), The mask and the face (1913), The man who encountered himself (1918) in the order given. By doing that, the thesis tends to reveal significant features of the above mentioned authors' poetics and analyse the development and changes of the themes and the artistic devices used in their works. The final chapter summarises the gained facts and observations and compares the authors' production in the Italian theatrical context of the time.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Jak obři snědli baziliška: Jídlo a jeho význam v Morgantovi Luigiho Pulciho
Žáčková, Magdalena (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha, 2023) -
Sicílie jako metafora? Literární obraz Sicílie ve vybraných dílech sicilských autorů.
Defence status: DEFENDEDChaloupková, Veronika (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 13. 9. 2017(in English): This diploma thesis deals with the literary image of Sicily by analysing characteristic works by four Sicilian authors in the historical period from the process of the Italian unification to the end of World ... -
Svět italské komicko-realistické poezie
Defence status: DEFENDEDŽáčková, Magdalena (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 19. 9. 2017The doctoral thesis The World of Italian Comic-Realistic Poetry maps in a mostly chronological order the type of Italian poetry that is often referred to as 'giocosa' or 'comico- realistica' - in Czech translation, this ...