Ekonomická krize: mediální obraz a veřejné mínění
Economic Crisis: Media Representation and Public Opinion
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55728Identifikátory
SIS: 125848
Kolekce
- Kvalifikační práce [18176]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Remr, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
24. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ekonomická krize, obsahová analýza, sekundární analýza, agenda-setting, veřejné mínění, mediální prezentace, Hospodářské noviny, BleskKlíčová slova (anglicky)
global recession, content analysis, secondary analysis, agenda-setting, public opinion, news coverageTato diplomová práce se zabývá mediální prezentací současné ekonomické krize a veřejným míněním o ekonomické situaci. Vychází především z teorie nastolování agendy. Zkoumá intenzitu, s jakou se danému tématu věnovaly deníky Hospodářské noviny a Blesk v období od září 2007 do prosince 2011, a pomocí obsahové analýzy zjišťuje, jakým způsobem o ekonomické krizi tyto deníky vypovídaly v prosinci roku 2008. Potvrdilo se, že ekonomicky zaměřený deník mluví o krizi více, z širšího hlediska a více pátrá po jejích příčinách. Bulvární deník se v článcích o ekonomické krizi zaměřuje na Českou republiku, zmiňuje krizi převážně v kontextu neekonomických témat (a to hlavně sportu) a nepoužívá bulvární postupy v takové míře, jak by se dalo očekávat. Pomocí sekundární analýzy dat z výzkumu veřejného mínění byli odděleně zkoumáni čtenáři obou deníků. Ekonomické očekávání čtenářů Hospodářských novin odpovídalo mediální prezentaci do poloviny analyzovaného období. Ekonomické očekávání čtenářů Blesku se s mediální prezentací shodovalo pouze v období jejího vrcholu. Čtenáři Blesku vnímají ekonomickou situaci negativněji a méně proměnlivě, než čtenáři Hospodářských novin. Ekonomické a politické preference čtenářů odpovídají předpokladům, vytvořeným na základě odlišné hodnotové orientace obou deníků.
This thesis deals with the current global recession, its presentation in the media, and the public opinion on the economic situation in the Czech Republic. It is based on the theory of agenda-setting. Content analysis is used to examinate the intensity of attention of two different journals paid to the subject of the recession in the observed period September 2007 - December 2011, with a special focus on December 2008. The objects of the current study are two Czech nation-wide journals: the economic newspaper Hospodářské noviny and the tabloid newspaper Blesk. The study shows that the economic journal presents the recession more intensively, from a more general point of view, and questions the causes of the recession. The tabloid concentrates on the Czech Republic, writes about the recession primarily in the context of non-economical news (especially sport), and does not use the mechanisms typical for tabloids as much as expected. A secondary analysis of the outcomes of public opinion surveys examines the readerships of these journals separately. The economic expectations of the readers of the economic journal correspond with the intensity of attention paid by this journal to the recession, but only in the first half of the analysed period. The expectations of the tabloid readers correspond with...