Identifikátory hypokinetické zátěže při řízení automobilu
Identifiers of the hypokinetic stress while driving a car
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55635Identifikátory
SIS: 137205
Kolekce
- Kvalifikační práce [8839]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lopot, František
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Anatomie a biomechanika
Datum obhajoby
1. 10. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Název práce: Identifikátory hypokinetické zátěže při řízení automobilu Cíle: Předkládaná práce je součástí dlouhodobého výzkumu v oblasti detekce mechanických vlastností páteře metodou TVS (přenos vibrací páteří) zejména pro diagnostické účely. Cílem práce je přispět k dalšímu rozvoji a odzkoušení metody. Základní řešenou otázkou je nalezení takových kvantitativních identifikátorů, které umožní spolehlivé a jasné hodnocení kvalitativních změn vlastností páteře při daném způsobu zatěžování (řízení kamionu). Metoda: Teoretická část diplomové práce je tvořena rešerší literatury, teoretickým rozborem metody a charakteristikou mechanických vlastností páteře. Praktická část je provedena formou experimentální pilotní studie řešící vliv hypokinetické zátěže (řízení kamionu) na změnu parametrů reologických vlastností axiálního systému člověka. Výsledky: V rámci této práce byla otestována metodika TVS pro určení aktuálního stavu axiálního systému řidiče kamionu, která se ukázala jako dostatečně citlivá. Podařilo se definovat kvantifikátory vhodné k posouzení kvalitativních změn vlastností páteře. Celkový útlum páteře se z původní hodnoty 1015:1 jízdou snížil na 626:1. Klíčová slova: metoda TVS, vibrace, hypokinetické zátěž, zrychlení, řízení automobilu, LBP
Title of the thesis: Identifiers of the hypokinetic stress while driving a car Objectives: This work is part of a long - term study in the field of detection of mechanical features of the spine by TVS (Transfer Vibration through Spine), mainly for diagnostic purposes. The aim is to contribute to the further development and testing of the method. The essential aim is to find such quantitative identifiers, which enable reliable and clear assessment of the qualitative changes in the features of the spine during the given stress (driving a truck). Method: The theoretical part of the thesis consists of literature review, theoretical analysis of the method and characteristics of the mechanical features of the spine. The practical part is performed in the form of an experimental pilot study dealing with the effect of hypokinetic stress (driving a truck) on the change of the parameters of the rheological features of the axial system of an individual human. Results: As part of this work, the TVS methodology was tested to determine the current status of truck drivers, which proved to be sensitive enough. The work was able to define appropriate quantifiers to assess qualitative changes in features of the spine. The overall attenuation of the spine decreased by ride from the original value of 1015:1 to 626:1....