Mezigenerační učení ve výchově dětí předškolního věku
Intergenerational Learning in Education of Preschool Children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5552Identifiers
Study Information System: 161243
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mezigenerační učení, mezigenerační program, dítě předškolního věku, rodiče, prarodiče, mateřská škola, předškolní vzdělávání, pedagogický projektKeywords (English)
Intergenerational learning, intergenerational programm, preschool child, parents, grandparents, preschool education, pre-primary school, pedagogical projectPráce se zabývá mezigeneračním učením v rodinách předškolních dětí. První, teoretická část pojednává o mezigeneračním učení probíhajícím v rodinách a možnostech mezigeneračních programů mimo rodinu. Druhá, praktická část, zkoumá, zda a jakou formou probíhá mezigenerační učení v rodinách s předškolními dětmi a jaký názor na mezigenerační program v mateřské škole mají rodiče zúčastněných dětí. Výzkum probíhá formou dotazníkového šetření v rodinách dětí, strukturovanými rozhovory s rodiči, pozorováním a rozhovory s dětmi v mateřské škole. Součástí práce je vytvoření návrhu a realizace projektu zaměřeného na mezigenerační učení v oblasti spolupráce mateřské školy a domova seniorů a následná reflexe procesu, který se odvíjí při mezigeneračních aktivitách mezi dětmi a seniory z nerodinného prostředí.
The thesis is focused on the intergenerational learning in families of preschool children. The first, theoretical part, discusses the ongoing intergenerational learning in families and possibilities of intergenerational programs outside the family. The second, practical part, examines whether and how progress the intergenerational learning in families with preschool children and deals with the parentʼs attitudes toward intergenerational program in kindergarten. Research is carried out via survey in families of children, structured interviews with parents and observation and interviews with children in kindergarten. One part of the thesis is to create the design and implementation of a project focused on intergenerational learning in cooperation of kindergarten and senior citizen home and subsequent reflection process, which arises during intergenerational activities between children and seniors from non-family environment.