Pedagogické možnosti řešení životní situace dlouhodobě nezaměstnaných
Education posibilities of solutions unemployed life situations
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54926Identifiers
Study Information System: 114611
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Beňák, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nezaměstnanost, zaměstnanost, rekvalifikace, vzdělávání dospělých, možnosti dalšího vzdělávání dospělých, životní situaceKeywords (English)
unemployment, employment policy, further adult education, retraining, long-term unemployment, life situationDiplomová práce je zaměřena na řešení životní situace dlouhodobě nezaměstnaných osob pomocí dalšího vzdělávání. Vychází ze současného stavu aktivní politiky zaměstnanosti a průzkumu konkrétních možností vzdělávání dospělých v Královéhradeckém kraji. Vlastní výzkum bude uskutečněn formou dotazníkového šetření s uchazeči o zaměstnání v Královéhradeckém kraji. Hlavním cílem výzkumu je odpověď na otázku: Jaké vzdělávací formy jsou k dispozici nezaměstnaným lidem při řešení jejich životní situace? Dále odpovědi na dílčí otázky, zda jsou o těchto formách informováni a mají o ně zájem. V teoretické části práce se věnuji obecným tématům nezaměstnanosti a vzdělávání dospělých. Ve výzkumné části jsou zpracovány odpovědi na výzkumné otázky a tyto jsou použity k potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz a vyvození závěru v závěrečné části práce.
(in English): This thesis is focused on solving life situation of long-term unemployed people through further education. It's based on the current state of active employment policy and on the survey of particular adult education possibilities in the region of Hradec Králové. The actual survey will be made through questionnaires given to job seekers in the Hradec Králové region. The main objective is to answer the question: Which education forms are available to the unemployed dealing with their life situations. The thesis also aims to find out whether they are informed about these forms and whether they are interested in them. The theoretical part deals with general topics of unempoyment and adult education. The research part compiles the results of questionaires which are used to prove or disprove preset hypothesis and to make a conclusion described in the final part.