Mateřství při studiu na vysoké škole
Motherhood among undergraduate women
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54900Identifikátory
SIS: 120131
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Maříková, Hana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
25. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mateřství, studenti vysokých škol, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
motherhood, maternity, university students, qualitative researchDiplomová práce "Mateřství při studiu na vysoké škole" se zabývá skupinou vysokoškolských studentek, které se z hlediska reprodukčního chování chovají jinak, než jejich spolužačky a vrstevnice. Ve své práci si klade otázky, jakým způsobem ženy interpretují skutečnost, že mají dítě na vysoké škole, a jak kombinují studium s péčí o dítě. Vychází z kvalitativního výzkumu, který zahrnuje rozhovory se studentkami vysoké školy, kterým se dítě při studiu narodilo. V teoretické části se autorka zabývá demografickou situací v České republice a současnými majoritními trendy v reprodukčním chování, poté strukturálními a institucionálními podmínkami, které se týkají rodičovství, a nakonec kulturními a ideovými podmínkami rodičovství. V provedeném kvalitativním výzkumu mezi současnými matkami - studentkami vysokých škol dochází k závěru, že mezi studentkami existuje skupina žen, které narození dítěte na vysoké škole plánují, protože se vymezují vůči majoritnímu trendu mít děti ve třiceti letech. Kombinaci studia a péče o dítě zvládají hlavně proto, že nachází širokou podporu ve svých rodinách. Pokud mají ženy motivaci školu dokončit, nacházejí různé strategie, jak studium a péči o dítě zkombinovat.
Thesis "Motherhood during university studies" deals with the the topic of motherhood among undergraduate women, whose attitude towards having children whilst studying differs from that of their schoolmates. The author asks questions about how these women interpret the fact that they have children during their university studies and how they harmonize their studies with childcare. She did a qualitative research among undergraduate women who had a baby during their studies. In the theoretical part, the author deals with current trends in demographic behaviour, with structural and institutional conditions connected with parenthood and cultural trends of parenthood in Czech Republic. Because of the research, the author concludes that within undergraduate women there is a group of students that plan to have a baby during their studies because they are against the majority age norms of having babies at the age of thirty. They can harmonize studies with childcare because of the support of their families. If these women are motivated to finish their studies, they can develop many strategies to accomplish it.