Srovnání možností použití metod interního podnikového vzdělávání - koučinku a mentoringu
A comparison of possibilities of using methods of internal corporate education - coaching and mentoring
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54709Identifiers
Study Information System: 124032
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
12. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
podnikové vzdělávání, koučink, kouč, koučovaný, mentoring, mentor, mentorovanýKeywords (English)
corporate education, coaching, coach, coachee, mentoring, mentor, menteeTato bakalářská práce se zabývá otázkou použití dvou vzdělávacích metod - koučinku a mentoringu v interním podnikovém vzdělávání. Pozornost je nejprve upřena na problematiku podnikového vzdělávání, přičemž jsou objasněna hlediska efektivity vzdělávání i postup samotné realizace vzdělávání. Dále jsou definovány obě zkoumané metody a představeny cíle, jichž má být jejich využitím dosaženo. Obě metody jsou poté porovnány, přičemž je kladen důraz na jejich podobné a odlišné znaky. Práce dále zkoumá konkrétní situace, kdy je vhodné použít koučink a kdy mentoring v rámci rozvoje zaměstnanců. V empirické části práce je představeno šetření mezi podniky ohledně vlastního způsobu použití zkoumaných metod. Klíčová slova: podnikové vzdělávání, koučink, kouč, koučovaný, mentoring, mentor, mentorovaný
This thesis examines the application of two educational methods - coaching and mentoring - in an internal corporate education system. Attention is first drawn to the concept of corporate education, while terms such as education effectiveness and procedures of actual implementation are clarified. Thereafter, both examined methods are defined and goals to achieve through these methods are presented. Both methods are then compared, with the emphasis on their similarities and differences. The thesis also examines the specific situations in which it is appropriate to use either coaching or mentoring as part of company staff development. In the empirical part of the thesis, a cross-company survey is presented, researching an own approach to use of examined methods. Key words: corporate education, coaching, coach, coachee, mentoring, mentor, mentee