Hudební skladatelé ve vrcholně barokní Praze
Composers in High Baroque Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54682Identifikátory
SIS: 122429
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Tumis, Stanislav
Oponent práce
Valkoun, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - evropská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
První polovina 18. století, Praha, baroko, vrcholné baroko, hudební skladateléKlíčová slova (anglicky)
The first half of the 18th century, Prague, Baroque, High Baroque, music composersAutor analyzuje působení českých i zahraničních skladatelů chrámové, komorní a operní hudby ve vrcholně barokní Praze, čímž navazuje na dosud základní práci Otakara Kampera, zabývající se pražskou hudební kulturou posledních fází baroka a následujícím klasicismem "Hudební Praha v XVIII. věku" z roku 1936. V úvodní části autor vymezuje dobu vrcholného baroka v Praze, pokouší se o její charakteristiku a nastiňuje pražskou hudební kulturu dané doby. Současně se věnuje bohatému pražskému kulturnímu životu. V hlavní části se zaměřuje na působení skladatelských osobností v Praze (včetně těch, kteří komponovali "pro Prahu") v daném období. Ve třetí části krátce srovnává pražské hudební prostředí sledovaného údobí s vídeňským. V závěru posuzuje význam daných skladatelů pro kulturní obraz vrcholně barokní Prahy a vyhodnocuje zmíněné porovnání. Celkově autor dochází k zjištění, že s Prahou daného období bylo spjato množství tvůrců, a oceňuje významný podíl církevních řádů na tomto vývoji. Daní tvůrci plně dotvářeli Gesamtkunstwerk, jakým vrcholně barokní Praha byla. Zároveň vznikl důležitý předpoklad pro další hudební vývoj, který vyvrcholil působením W. A. Mozarta ve městě. Stručné srovnání hudebních prostředí Prahy a Vídně ukázalo, že obě města měla své kvality, byť Vídeň byla skrze panovnický dvůr o něco...
The author analyses acting Czech and foreign composers of church, chamber and opera music in high baroque Prague and so continues in still basic work engaging Prague high baroque and classicism music culture: Hudební Praha v XVIII. věku by Otakar Kamper, Melantrich 1936. At first the author specifies Prague high baroque style, tries to create profile of this style and outlines Prague music high baroque culture. Currently he applies to rich Prague culture life. In major part he focuses on composers which formed in Prague (or 'for Prague') at a given era. In third part he compares Prague music scene a given era with Vienna's. In conclusion assesses importance of given composers for general culture picture of high baroque Prague and evaluated mentioned comparison. Overall, the author finds out that many composers were connected with Prague of the era, and appreciates the significant contribution of the monastic orders to this development. The composers were completing the Gesamtkunstwerk that the high baroque Prague was. At the same time, an important precondition for the further music development arose and its climax was the activity of W. A. Mozart in the city. A brief comparison between the music scenes in Prague and Vienna revealed that both the cities had their qualities, although the position of...