Variace B-dur Zdeňka Fibicha
The Variations in B-flat Major of Zdeněk Fibich
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54470Identifiers
Study Information System: 64190
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nález, autograf, Zdeněk Fibich, Variace B dur pro klavír, Thema con variazioni B dur pro smyčcový kvartet, přepracování, analýza, Josef Sallač, Vladimír HudecKeywords (English)
discovery, autograph, Zdeněk Fibich, Variations in B-flat major for piano, Thema con variationi in B-flat major for a string quartet, reworking, analysis, Josef Sallač, Vladimír HudecNález autografu Fibichových Variací B dur pro klavír z roku 1877 nejen rozšiřuje okruh známých a dokončených skladeb Zdeňka Fibicha, ale v rámci jeho díla navíc představují jediné zachovalé koncertní variace pro klavír. Díky Variacím můžeme také lépe nahlédnout do Fibichovy kompoziční techniky, neboť v roce 1883 je přepracoval pro smyčcový kvartet. Komparační analýza mimo jiné odhaluje, že posledně jmenované dílo je neprávem opomíjeným klenotem. Zajímavým zjištěním je také fakt, že další významné variační cykly pro klavír od Bedřicha Smetany, Antonína Dvořák a Leoše Janáček spadají svým vznikem do stejných let jako opus Fibichův. Diplomová práce, která navazuje na nálezovou studii z roku 2008 v časopise Hudební věda, se dále zaměřuje na osobnost dedikanta, profesora Josefa Sallače (1849 - 1929), a odhaluje v něm důležitou postavu hudební života, zejména 2. poloviny 19. století. Také proto by bylo záhodno pátrat po Sallačově archivu, který může ukrývat cenné opisy. Vždyť se díky němu zachovala Fibichova Sonáta D dur pro housle a klavír z roku 1875. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The discovery of the autograph of Fibich's Variations in B-flat major for piano from 1877 not only extends the collection of known and completed compositions by Zdeněk Fibich, but they also present the single preserved concert variations for piano within his oeuvre. Thanks to the Variations, we can have a better insight into Fibich's compositional technique, for in 1883, he reworked them for a string quartet. Among other things, the comparative analysis reveals the latter work to be an unjustly neglected treasure. Also interesting is the fact that the origin of other significant sets of variations for piano by Bedřich Smetana, Antonín Dvořák and Leoš Janáček falls into the same period as Fibich's opus. Following the discovery in 2008 and the consequent study in Hudební věda ('Musicology') magazine, this thesis further focuses on the dedicatee, Prof. Josef Sallač (1849 - 1929), and reveals him as a prominent figure of the musical world, esp. in the 2nd half of the 19th century. This is one of the reasons why a search for Sallač's archive would be advisable, as it might contain valuable manuscripts. It was, after all, thanks to him that Fibich's Sonata in D major for violin and piano from 1875 was preserved. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)