Možnosti a souvislosti působení volebních kampaní na veřejné mínění: sociologická analýza prezidentských voleb v České republice 2013
Possibilities and impingement of election campaign and public opinion: Sociological analyse of the presidential campaign in Czech Republic 2013
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54194Identifikátory
SIS: 139404
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládek, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
18. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Veřejnost, veřejné mínění, možnosti ovlivnění veřejného mínění, masmédia, volební kampaně, americké volební kampaně, volební kampaň K. SchwarzenbergaKlíčová slova (anglicky)
Public, public opinion, possibilities of influencing public opinion, massmedia, election campaigns, american election campaigns, K. Schwarzenberg's presidential campaignDiplomová práce se zabývá možnostmi volebních kampaní a jejich působností na veřejné mínění u příležitosti první přímé volby prezidenta České republiky. V práci je představen systém veřejnosti - politiky - médií, v jehož rámci k ovlivnění dochází a pomocí kterého se pokusím nalézt odpověď na otázku, jak efektivně lze volebními kampaněmi ovlivnit volební rozhodnutí. Proběhnuvší volební kampaně byly jedinečné v mnoha ohledech - vyvolaly zatím nevídanou odezvu jak od veřejnosti, tak médií, která se blížila volebnímu chování ve Spojených státech amerických, jejichž prezidentské kampaně jsou mnohými považované za vzorové. Teoretické zakotvení poslouží k analýze volební kampaně Karla Schwarzenberga, který svou online kampaní dosáhl výsledků, které zaskočily mnohé výzkumné agentury měřící volební preference, a ukázal, čeho všeho je schopný volební tým, má-li za sebou širokou podporu z řad veřejnosti. Dále uvedu hodnocení volební kampaně K. Schwarzenberga odborníky z řad politologů, sociologů a jiných profesí. Klíčová slova: Veřejnost, veřejné mínění, možnosti ovlivnění veřejného mínění, masmédia, volební kampaně, americké volební kampaně, volební kampaň K. Schwarzenberga
The Diploma thesis concerns itself with the possibilities of election campaigns and their impacts on public opinion on the occasion of the first direct election of the president of the Czech republic. Influencing of the public opinion takes place in a system of public - politics - media, which is described in this thesis. Utilising this system I am going to answer the following question - how effective are election campaigns in influencing election decisions of voters? The witnessed election campaigns were unique in many aspects - they triggered an unprecedented response from the public and the media, which came close to resemble election behaviour in the United States of America, whose presidential election campaigns are considered a classic example. The theoretical background serves the purpose of analysing the election campaign of Karel Schwarzenberg, who, using an online campaign, achieved a result, which surprised a number of agencies examining voters' preferences, and proved, what a good campaign team is capable of given their candidate has strong public support. Next I am going to present assessments of the campaign by political scientists, social scientists and others. Key words: Public, public opinion, possibilities of influencing public opinion, massmedia, election campaigns, american...