Učebnice dějepisu padesátých a šedesátých let dvacátého století
History textbooks fifties and sixties of the twentieth century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54185Identifikátory
SIS: 138397
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Parkan, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
2. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Záměrem analýzy učebnic dějepisu je vyhodnocení obtížnosti textu a míry didaktické vybavenosti učebnic a vzájemné posouzení úrovně učebnic z let padesátých a šedesátých. Určující pro výuku dějepisu v každém postupném ročníku jsou učební osnovy vydávané každým rokem. Jejich obsah okruhů témat se mění. Na počátku padesátých let byla do učebních osnov zařazována témata s politickým a ideologickým obsahem. Vynechána byla témata považovaná za méně důležitá. Nejvyšší počet vyřazených politických a ideologických témat byl v roce 1957 po politickém uvolnění ve společnosti. Kritické analýze byly podrobeny učební osnovy z padesátých a šedesátých let v první a druhé kapitole. Třetí kapitola se věnuje analýze syntaktické a sémantické obtížnosti textu učebnice a vyhodnocuje náročnost textu pro výuku. Sleduje také didaktickou vybavenost učebnic. Tato kapitola je rozhodující pro vzájemné porovnání učebnic. Je nejdůležitějším kritériem hodnocení kvality učebnic. KLÍČOVÁ SLOVA: Školský zákon, učební osnovy, učebnice, ideologie, obtížnost textu, didaktická vybavenost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of the analysis is to evaluate the history books and text difficulty level of didactic facilities and textbooks mutual assessment of the level of the fifties and sixties. Intended for history teaching in each successive year of the curriculum are published every year. Their contents range of topics vary. In the early fifties was the curriculum, topics with political and ideological content. Omitted topics have been considered less important. The highest number of discarded political and ideological issues was in 1957 after the release of political society. Critical analysis were subjected to a curriculum from the fifties and sixties in the first and second chapters. The third chapter is devoted to the analysis of syntactic and semantic complexity of the textbooks and evaluates the performance of text for teaching. It also monitors didactic facilities of textbooks. This chapter is crucial for mutual comparison of textbooks. It is the most important criterion for assessing the quality of textbooks. KEYWORDS: Education Act, curricula, textbooks, ideology, the difficulty of the text, didactic facilities. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)